רבני העיר הודיעו על פתיחת ‘חמ”ל’ רבנים שיפקח על מוסדות החינוך ובתי הכנסת

אחרי שבוע ימים בהם פעל רה"ע באינטנסיביות להוציא את החולים מן העיר, ולמרות התחלואה הגבוהה בעיר, החליטו במשרד הבריאות להסיר את הסגר מעל העיר # רה"ע הודיע כי הפעילות למיגור התחלואה תימשך במלוא העוצמה # רבני העיר התכנסו וקבעו על הקמת וועדת רבנים מיוחדת שתפעל כדי לוודא שאין הפרה של ההנחיות בבתי הכנסת ובמוסדות החינוך # בשלב הראשון הודיעו רבני העיר על סגירת כל בתי הכנסת ומוסדות החינוך בעיר, כאשר מנהלי המוסדות וגבאי בית הכנסת נדרשים להתייצב בפני הוועדה שתאשר את פתיחת בית הכנסת או מוסד החינוך רק לאחר התחייבות חתומה לשמירה על ההנחיות # רה"ע: "כעת כולנו מחויבים להמשיך לשמור על ההנחיות ביתר שאת. בעז"ה נסיר מעלינו את הנגף במהרה"
רבני העיר עם בכירי משרד הבריאות
רבני העיר עם בכירי משרד הבריאות

שבוע לאחר הטלת הסגר על ביתר עילית, הודיע אמש (ג) מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ חזי לוי לראש העיר מאיר רובינשטיין כי התקבלה בקשתו של רה”ע שלא להעריך את הסגר לשבוע נוסף. לשיחה זו קדמה שיחה עם פרופ’ איתמר גרוטו שעדכן את ראש העיר כי בכוונת המשרד להאריך את הסגר על העיר בשבוע נוסף.

במהלך השבוע כולו פעל רה”ע, שנמצא בבידוד לאחר שנחשף לחולה מאומת, מול הממשלה, המל”ל ומשרד הבריאות, בדרישה לבטל את הסגר מעל לעיר. רה”ע הדגיש שוב ושוב שיש לטפל בתחלואה באופן מסיבי בעיקר באמצעות הוצאת החולים מן העיר, אך בסגר עצמו אין תועלת ולהיפך.

האתגר המרכזי שאיתו נדרש רה”ע וצוותי העירייה להתמודד היה העלייה החדה במספר החולים בעיר. מדי יום פעל החמ”ל כדי להוציא עשרות מפונים מן העיר, אלא שבמקביל, מניין החולים המאומתים עלה מדי יום וכך הקשה עוד יותר את הניסיונות למגר את התחלואה מהעיר.

רה”ע הציג תוכנית סדורה, בת שישה סעיפים, בה הסביר בפרוטרוט כיצד ניתן, בסיוע הרשויות, להוריד באופן דרסטי את התחלואה בעיר. התוכנית, שזכתה לשבחים רבים, רקמה עור וגידים ומרכז השליטה בעיר פעל כדי ליישמה בשורה של מישורים. בראש ובראשונה התרכז המאמץ בפינוי חולים מן העיר, כאשר נציגי הקהילות, מכל החוגים והמגזרים בעיר ישבו במשך ימים ולילות כדי לסייע במאמץ הפינוי.

אחרי שמלון ‘כינר’ נפתח לטובת תושבי העיר המאומתים, פעלו בעירייה מול הרשויות כדי לפתוח עוד שני מלונות שבהם שוכנו החולים מן העיר – קריית יערים ומלון ‘הייאט’ בירושלים.

במקביל, התקיים מאמץ הסברתי מסיבי. בבוקר יום ג’, התכנסו רבני העיר ביתר, בראשותם של מארי דאתרא הגר”ח וייס שליט”א והגר”י תופיק שליט”א, , חברי בית הדין, רבני העיר חברי הנהלת העיר ונציגי הקהילות.

בכינוס השתתף פרופ’ איתמר גרוטו ממשרד הבריאות, שהשיב ארוכות לשאלות הרבנים בענייני התפשטות הנגיף. גם נציג משרד הבריאות ד”ר ציון שלוסברג השתתף בדיון והציג נתונים על מצב התחלואה בעיר וברחבי הארץ.

את הכנס פתח מרא דאתרא הגר”ח וייס שליט”א שדיבר בכאב על הרפיון שחל בשמירה על ההנחיות. “לצערנו, יש מחשבה של אנשים שחושבים ‘לי זה לא יקרה’. אסור בשום אופן להשלים עם זה. ב”ה שרוב הציבור מקפיד על ריחוק ועל מסכות, ובוודאי יש חיוב על כולם לעשות כך.

“אם היו אומרים לנו שחלילה יש 350 יהודים שנתפסו בידי החמאס ר”ל, ואם נשמור על ריחוק במשך שלושה חודשים נציל את חייהם, בוודאי כולם היו עושים זאת בשמחה רבה. מצוות ‘וחי בהם’. כך גם בהתמודדות עם הנגף. בוודאי שאם כל אחד היה נשמע להנחיות מהרגע הראשון, אלו שנפטרו מהנגיף היו ניצולים. על זה צריכים לחשוב. בכל רגע שלובשים את המסכה – מצילים חיים. יש לנו הזדמנות נדירה לעסוק במצווה בכל רגע, רק דרך לבישת המסכה שמצילה יהודים ממות”.

הגר”ח וייס ביקש מנציגי משרד הבריאות שהליך הבדיקות יהיה מהיר יותר, כמו גם הליך קבלת התוצאות. “זה ייקל מאד על הציבור ויביא יותר אנשים לצאת ולהיבדק. אם ניתן יהיה לזרז מאד את ההליך זה יהיה לתועלת כולם”.

מארא דאתרא הגר”י תופיק דיבר גם כן על העינוי שבהמתנה לבדיקות, וביקש את התערבות משרד הבריאות בעניין. “בוודאי שעל כולנו יש חובה מוחלטת להישמע להנחיות. אם משרד הבריאות יזרז את הבדיקות זה יקל מעל על המבודדים וגם על המתפנים מן העיר. תתנו את הדעת על הנושא הזה”.

פרופ’ גרוטו שמע בקשב את דברי הרבנים ואמר כי יבדוק את נושא זירוז הבדיקות ויפעל בנושא. בהמשך התקיים שו”ת בו העלו הרבנים שאלות שמגיעות אליהם מדי יום בנושאי הנגיף.

בסיכומה של הישיבה הוחלט על הקמת וועדת רבנים מיוחדת לענייני הנגיף, שתפעל כדי לחדד בציבור את הצורך לשמור על ההנחיות, לפעול נגד המפרים ולוודא שבעלי תסמינים הולכים ונבדקים והחולים המאומתים מפונים מן העיר.

לפנות ערב התכנסה וועדת הרבנים המיוחדת לישיבה הראשונה. אחרי דיון ממושך, בו העלו נציגי הקהילות את המורכבויות השונות איתן הם מתמודדים, יצאה החלטה דרמטית מטעם רבני העיר, שקובעת כי כל בתי הכנסת ומוסדות החינוך בעיר ייסגרו, ורק מנהל מוסד וגבאי שיבואו לפני הוועדה ויצהירו על שמירה מוחלטת על הכללים – יקבל את האישור לפתוח את המקום.

בכך מבקשים הרבנים לוודא כי לא יופרו ההנחיות, בעיקר במוסדות החינוך, ששם נרשמה תחלואה רבה. גבאי בית הכנסת ומנהלי המוסדות התבקשו לפנות למזכירות הוועדה, ולתאם מועד בו יופיעו בפני וועדת הרבנים שתפקח על כל מוסד ומוסד, ועל כל בית כנסת ושטיבלאך, על קיום ההנחיות במלואן.

רה”ע אמר לאחר הסרת הסגר מהעיר כי הוא מודה למנכ”ל משרד הבריאות על הצעד המבורך, וכי “מעתה אנו רתומים עוד יותר לקטיעת שרשרת התחלואה בעיר”. בשיחת טלפון ששיגר אל בתי התושבים הסביר ראש העיר כי “כעת, חובת ההשתדלות היא רק עלינו. הרשויות יקיימו אכיפה מסיבית לשמירה מדוקדקת על ארבע ההנחיות: עטיית מסכה, ריחוק של שני מטרים, היגיינה ואיסור התקהלות.

“אנו מחויבים גם כלפי שמיא וגם בין אדם לחברו להפסיק את ההדבקה בעיר. כל אדם חייב להזהר שלא להיכנס חלילה תחת ההגדרה של חב לאחרינא. כולנו יחד נרתמים עכשיו, יותר מתמיד, לעצור את התחלואה בעיר, לפנות את החולים המאומתים ולנצח, בסייעתא דשמייא, את הנגף”.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן