״לוקיישנים מפתיעים וטיפים לצילום ביתי״ סיור מצולם עם הצלמת ׳חוה רחל׳, לרגל עונת החאלקה

חלאקה מבעד לעדשה: הצצה מרתקת לחדר הצילום והעריכה של הצלמת המקצועית ׳חוה רחל׳ מביתר עילית לרגל עונת ילדי החאלקה. וגם: כך תצלמו את הילדים בבית או בטבע. המדריך המלא
״המשחק הוא כל עולמו״. צילום: חוה רחל
״המשחק הוא כל עולמו״. צילום: חוה רחל

בימים כתיקונם, הנושא העיקרי בימים אלו הוא האם תהיה קריסה, וכמה זמן יארך מעמד הדלקת המדורה עם דמדומי חמה של האדמו״ר מתו״א, המלווה בציבור גדול במיוחד מכל גווני הקשת.
אבל אלו לא ימים כתיקונם. מגפת הקורונה חוללה היסטוריה והיסטריה בארצנו. דברים שנראו לנו כחיי היום יום נהפכו לנדירים. בתי הכנסת הועברו למרפסות, מוסדות החינוך לטלפון, ואירועי הענק למרחב הדמיון. מי האמין שלא נזכה בל״ג בעומר לעלות למירון ולשמוח בשמחתו של רשב״י. אך הכל מלמעלה ואנו מאמינים שזה טוב לנו, ובעזרת ה׳ בקרוב הכל יסתיים ונחזור לשגרה הברוכה.

תיעוד לדורות
אם יש משהו נוסף שמאפיין את השבוע שלפני ל״ג בעומר, זהו מאות ילדי החאלקה שגודשים את הגנים והפארקים ברחבי הארץ, יחד עם צלמת מקצועית החמושה במצלמה, המנסה להוציא את התיעוד הטוב ביותר שייזכר לדורי דורות. תיעוד של השער הגולש יחד עם חיוכו של הילד המתוק, הוא ללא ספק שלב מסוים בתהליך של החאלקה, שנדמה כי בלעדיו החאלקה לא תצא לפועל.
למעשה, כבר בשנים עברו היה זה נוהג ידוע של צילום הילדים טרום החאלקה. בביתו של חתן האדמו״ר מסאדיגורא זצ״ל קיים תיעוד של האדמו״ר בהיותו כבן 3, עם נר שעווה בידו ושערו הגולש על כתפיו. במקום מגוריו בפשמעישל שבפולין לפני המלחמה, היה זה ככל הנראה נוהג מוכר. בימינו אנו, לכל אחד בבית יש מצלמה דיגיטלית, והמהדרין מקפידים כמובן על צלמת מהרפרטואר המגוון הקיים בעיר ובכל מקום בארץ.
השבוע בחרנו לדבר עם הצלמת המקצועית ״חוה רחל״ מעירנו ביתר עילית. קרוב לעשור שחוה רחל מצלמת את ילדי החאלקה בכל ימות השנה, במקביל לצילומי ניו בורן, משפחה בת מצווה וכדומה. ביקשנו ממנה להעניק לקוראינו סיור וירטואלי בעולם צילום הילדים, מעט סיפורים על מאחורי הקלעים, וכמובן טיפים לצילום עצמי לאלו שמעדיפים להיצמד למצלמה הדיגיטלית. הישארו עימנו.

״להפוך את יום הצילום לחוויה״. צילום: חוה רחל

מצלמים עכשיו בתקופת הקורונה או שזה נוגד את ההנחיות?
״האמת היא שדיי הייתי לחוצה לקראת התקופה הזו״, מספרת חוה רחל הצלמת מביתר עילית. ״כבר מפורים כמעט ולא הוצאתי את המצלמה מהתיק, הן בשל ההנחיות שהלכו והחמירו והן בשביל להגן על עצמי והילדים. אבל ככל שהתקרב ל״ג בעומר התפללתי וייחלתי שהמגפה תיעצר ויוכלו לצאת שוב לצלם. ישנם משפחות שכבר קבעו איתי לפני חודשיים בכדי להיכנס ללו״ז של השבוע טרום ל״ג בעומר ולא רציתי לאכזב אותם.
״הודו לה׳, שבוע שעבר קיבלתי אישור מפיקוד העורף לצאת לצלם על פי הנחיות התו הסגול. כלומר שמירת מרחק, מניעת מגע וחבישת מסכה. זה אולי קצת מקשה על תהליך הצילום, אבל ברגע שהילד מחייך והמצלמה מתקתקת, שום דבר לא ימנע מהתיעוד היפה לצאת לאוויר העולם. התגעגעתי מאוד לצילום הילדים ובמהלך הסגר התגנבתי במאה מטרים הקרובים לביתי על מנת לצלם קצת את ילדיי, אבל ב״ה שאנחנו מצליחים כרגע לחזור לשיגרה״.

ספרי לנו קצת על תהליך הצילום, איך יוצרים את החיבור עם הילד וכדומה?
״יפה שאלתם״, עונה חוה רחל ומסבירה. ״החיבור עם הילד זה הא״ב בכדי להשיג את התוצאות היפות והטובות. ילד בטבעו הוא סרבן וגם לרוב מתקשה לזרום עם אנשים זרים במיוחד כשהוא בחברת אמו ובני משפחתו. במרבית צילומי הילדים אני משתמשת בהתחלה בכישורי הגננות שלמדתי מאימי. היא מנהלת כיום משפחתון מורחב ובעבר ניהלה גן עם כעשרים ילדים, כך שגדלתי בחברת ילדים ובאופן טבעי הכרתי מקרוב את ארגז הכלים של הקשבה וריכוז, ואיך לשכנע ילדים לעשות את מה שביקשנו מהם.

״הכישרון האומנותי של הצילום לא בהכרח עוזר כשמדובר בילד סרבן. אדרבה, אם לא יורדים לרמה של הילד ומנסים להכיר את העולם שלו, אפשר מהר מאוד לקפל ציוד ללא כל תוצאה. כשהילד המתוק בא להצטלם אצלי בסטודיו או בלוקיישן בטבע, אני קודם כל דואגת שיכיר אותי ויתחבר אליי, כך הכל עובר חלק יותר. שלב שני לאחר ההכרות והחיבור, הוא לעשות חוויה לילד. שזה לא ירגיש לו כמטלה שהוא חייב למלאות, אלא אדרבה, יום טיול חוויתי במקום נהדר עם אופציה של לחייך למצלמה מתוך הנאה ולא כמענה לבקשותינו.
״גם בסטודיו וגם בטבע ניתן ליצור אצל הילד את התחושה שמדובר בחוויה. צריך קצת סבלנות וגישה לילדים. בדרך כלל בסיום סשן הצילומים אצלי, הילד שואל את אימו מתי יוצאים עוד פעם לטיול אצל חוה רחל. החוויה הזאת מסתכמת בסופו של יום בארסנל תמונות יפהפה ומעורר השראה״.

ומה עושים בכל זאת כשהילד ממש לא מוכן לשתף פעולה?
״זה לא תלוי במצב רוחו של הילד כמו שזה תלוי בסבלנות של הצלמת ושל ההורים. אני תמיד מדמה את זה לצילומי ניו בורן, הרי כידוע בשביל שנצליח לצלם תמונות טובות – התינוק צריך לישון שינה עמוקה. יש את הטיפים שאני נותנת בכדי שהתינוק יישן בעת הצילומים אבל בתכלס בשטח – רק סבלנות יכולה לעזור. לפעמים אנו ממתינים זמן רב עד שהתינוק נרדם ואפשר להתחיל לצלם. כך גם בחאלקה, צריך המון סבלנות ולמצוא טכניקות על מנת לרכוש את אמונו של הילד. לפעמים אני נותנת לילד להרגיש קצת את המצלמה ולראות מה קורה כשמצלמים מישהו, או אפילו איזה משחק או ממתק שיכולים לקנות אותו לכמה דקות, עד שהוא מתרגל לאווירה ולחוויה״.

״לתת לילד להיות טבעי ולהשתלב עם הטבע״. צילום חוה רחל

מקום של כבוד

מה הם המיקומים המומלצים לצלם את ילד החאלקה?
״הארץ שלנו היא יפה ומלאת פינות יפהפיות. ירושלים הקרובה אף היא מלאה בסמטאות מעוררות השראה ובגנים ומיקומים מהממים היכולים להוות רקע מושלם לצילום ילד החאלקה. אחד העבודות שלי במקביל לצילום הוא איתור וחיפוש לוקיישנים (מיקומים) בכל רחבי הארץ. אני כמובן משתדלת למצוא את אלו הקרובים לביתר או לירושלים בכדי שלא אצטרך לנסוע רחוק אבל לפעמים דווקא במקומות רחוקים יש מקומות מדהימים בארצנו היפה.

״יש שדה פרחים צבעוני נדיר ביופיו סמוך לגבול עם עזה. זה במרחק שעה וחצי נסיעה אבל הוא שווה כל רגע. לרוב, המשפחות שאני מצלמת קצת נרתעים לנסוע למקום כזה בלי לדעת מתי יופיע ״צבע אדום״, אבל התמונות שיוצאות משם הן חלומיות.\הלוקשיינים היפים בירושלים הם שכונת ימין משה וסביב החומות, הרובע היהודי וגנים הפזורים לרוב ברחבי העיר. ישנם מקומות שתאלצו להתמודד עם ריבוי צלמים ועם שכנים שמציקה להם העובדה שהפכו את השכונה שלהם לתערוכה נודדת, אבל תמיד תוכלו למצוא פינה שקטה שבה תוכלו לצלם. המומחיות של צלמת זה להפוך גדר אבנים פשוטה ללוקיישן מהמם המשתלב עם הילד ומשדרג את התמונה. יש לפעמים שאני מביאה איתי אביזרים מסוימים כמו ספסל יפה או אופניים או אפילו רכב אספנות שיכול לתת את התפאורה המושלמת לתמונות שכאלו״.

על איזה לוקיישנים תוכלי להמליץ לנו בעירנו ביתר עילית?
״במבט ראשון בעיר שלנו אין הרבה מיקומים מעניינים, אבל אחרי 20 שנה שאני גרה פה הצלחתי למצוא כמה וכמה מקומות יפים. הפארקים שנתברכה בהם עירנו מהווים כר פורה למציאת מקומות. לפעמים זה שטח דשא ירוק עם קו רקיע נקי מאחורה שיכול לתת את המיקום המושלם. השבילים בפארק השלשה יכולים גם הם להיות לוקיישן יפה ובעצם בכל פארק בעיר אפשר לחפש ולהתבונן יחד עם המצלמה, ואז גם למצוא את המיקומים הנכונים.

״יש בכניסה לעיר ליד תחנת האוטובוס, שדה שיבולים יפהפה שגם שם אפשר להוציא תמונות יפהפיות. לבעלי רכב יש גם את פארק בגין עם שטחים עצומים וחורבות אבן עתיקות היכולות להעניק את הרקע המושלם לתמונות. ושוב אני מזכירה, בכל מקום עם קצת צמחיה ואבנים אפשר למצוא לוקיישן. צריך הבחנה טובה וכמובן סבלנות״.

״צחוק וממתקים תמיד באים ביחד״. צילום: חוה רחל

טיפ טיפה

במקביל לצילומים, משמשת חוה רחל גם כמורה לצילום. תלמידותיה ברחבי הארץ נחשבות לצלמות מעולות עם טאצ׳ אישי משלהם ועם צרור עצות וטיפים המלוות אותם בכל סשן צילומים. ביקשנו גם אנחנו למען קוראינו לקבל כמה טיפים לצילום במצלמה ביתית, בייחוד בתקופה זו שהמשפחות מעדיפות שלא לצאת מהבית.

  1. תקבעו זמן לזה. אין הבדל אם סגרתם עם צלמת או החלטתם לצלם בעצמכם, אל תעשו את זה מהרגע להרגע. תקבעו זמן, תכינו את הילדים, תלבישו אותם בבגדים המתאימים לצילום וצאו לדרך. שיתוף הפעולה של הילדים מובטח הרבה יותר מאשר סתם לשלוף את המצלמה באמצע יום מיוזע.
  2. יש שני סוגי צילומים. צילום בנוי וצילום טבעי. הצילום הבנוי זה כשמעמידים את הילד במקום מסוים ומבקשים ממנו להסתכל למצלמה. אם אתם בבית או בפארק תנצלו גם את הצילום הטבעי. לפעמים ברגע לא מתוכנן יכול לצאת תמונה מדהימה של רגע משפחתי מעורר השראה.
  3. לצלם בגובה העיניים. כן, זה לא בושה לשבת על הרצפה בשביל לצלם, התמונה תצא הרבה יותר טוב כשהצלמת בגובה העיניים של הילד, כך גם יותר קל להתאים את עצמנו לרמה שלו ולנסות שישתף איתנו פעולה.
  4. אל תאמרו לו לחייך, תצחיקו אותו! אחד הדברים שתמיד שומעים בצילומים משפחתיים זה: ״כולם לחייך..״, ילד בגיל 3 עדיין לא כל כך מכיר את המושג לחייך ולכן בדרך כלל הוא יעקם את השפתיים בצורה שמזכירה יותר בכי מאשר חיוך. בשל כך עדיף להצחיק אותו בשלל אפשרויות או לגרום לו לומר הברות שמסתיימות באופן שהפה נפתח לחיוך יפה.
  5. תצלמו, תצלמו! כשהילד עומד במקום וכבר מוכן לחייך אל תתקמצנו על לחיצות כפתור הצילום. למיטב ידיעתי זה לא עולה כסף במצלמה דיגיטלית, ותמיד מתוך עשרים תמונות תוכלו למצוא את התמונה המתאימה ביותר.
  6. כשאתם רוצים לצלם תמונת פנים עם מצלמה דיגיטלית, עדיף לעמוד קצת רחוק ולהפעיל את הזום. כשעומדים מקרוב ומצלמים אובייקט גדול, זה יכול לגרום עיוותים בתמונה. המרחק הסביר בתמונת גוף רגילה הוא שתי מטר בערך וכמובן לשבת על הרצפה בגובה העיניים של המצולם.
  7. חפשו את התאורה הטבעית. בדרך כלל בחלון של הסלון בצהרי היום יש תאורה מצוינת של השמש מבחוץ, והתמונות יכולות לצאת מוארות ומהממות. העמידו את הילד מול החלון, שאור השמש תאיר את פני הילד.
  8. טיפ אחרון. רוצו לפתח את התמונות. טבען של תמונות הן להישאר בכרטיס או במחשב, בשל כך ישנם רבים שמעדיפים לבוא לצלמת מקצועית כי בסופו של דבר מקבלים אלבום בבית. אבל הנה טיפ ממני אליכם, תפתחו את התמונות, זה עולה היום זול יחסית. קשה לתאר את עונג השבת להתאסף בצהרי יום השבת הקייצית הארוכה ולדפדף בתמונות משפחתיות מפותחות ומרגשות.

משפט לסיום?
״מזל טוב למשפחות ילדי החאלקה המאושרות, בתקווה לתקופה טובה יותר מלאת בריאות ואושר. ותזכרו תמיד, ילד החאלקה הוא לא אובייקט צילום הוא בסך הכל ילד, ככל שתתאמצו לרדת לרמה שלו כך הוא ישתף פעולה יותר.

https://www.chavarachel.com/

״להצחיק זה יותר קל מלגרום לו לחייך״. צילום: חוה רחל
Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

2 תגובות

  1. אין על חוה רחל.עשיתי אצלה תמונות חלאקה וזה זכור לי כחוויה

  2. ממש מקסים !
    אולי איזה טיפ על עריכת תמונות?

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן