תקדים היסטורי בביתר עילית: מאות רבנים מכל העדות והחוגים סביב שולחן אחד

מעמד קידוש ה' נדיר והיסטורי שטרם נראה כמותו בארה"ק * מאות רבנים, אדמורי"ם, דיינים, ראשי ישיבות, מנהיגי קהילות ומורי הוראה מכל גווני הקשת החרדית זה לצד זה סביב שולחן אחד * הרבנים יצאו בקריאה לאחדות ואחריות למען חיזוק וביסוס מערך הצדקה בביתר למען עניי העיר
img-20190115-wa01872099091843969097819.jpg
img-20190115-wa01872099091843969097819.jpg

רגעים מרגשים והיסטוריים נראו במוצ”ש האחרונה במתנ”ס פריימן בגבעה ב’ ביתר עילית. כאשר  כשלש מאות רבנים מכל העדות והחוגים, מכל הזרמים ומכל הגוונים, אשכנזים, ספרדים, חסידים, ליטאים, וכל מה שביניהם, מכל הקהילות ומכל בתי הכנסת בעיר, התכנסו יחד לשעה של קידוש שם שמים נדיר והיסטורי שטרם נראה כמותו בעיר, בראשות מארי דאתרא הגאון הגדול רבי דוד צבי אורדנטליך שליט”א והגאון הגדול הרב רבי יעקב תופיק אביעזרי שליט”א.

את הכינוס המיוחד יזמו חברי הבד”ץ ביתר עילית, לאור מצבם הקשה של מאות משפחות בעיר, שהגיעו עד פת לחם. כאשר גבאי הקופה קורסים תחת העול הכבד, ואינם מצליחים לתת מענה הולם למאות המשפחות הנזקקות בעיר, מה שהביא את הצורך המיידי לבסס ולייסד מחדש את מערך הצדקה בעיר.

מעבר לעצם המחזה המפעים למראה מאות רבנים מכל הסוגים המתאספים יחדיו כדי לדון בדרכי העזרה למשפחות הנזקקות, היה שם משהו ייחודי ושונה מאוד מכל האירועים והכנסים אליהם אנו רגילים בציבור החרדי, והיא – שלא היה שם שולחן כבוד, או ‘מזרח’, ולא היה שום סדר באופן הישיבה. כך למשל היית יכול למצוא את אחד מדייני העיר יושב לצידו של רב בית כנסת, ואת רב העיר בסמוך למו”צ שכונתי וכדו’, מה שביטא יותר מכל את האחדות המופלאה השוררת בעיר, ואת העובדה המופלאה כאבם של עניי ביתר רובץ במלא כובד משקלו על ליבם של רבני העיר שטרחו ובאו להתכנס במטרה אחת ויחידה – למצוא פתרון אמיתי למצבם של העניים.

את הכינוס פתח והנחה הרה”ח ר’ חיים אלעזר אלתר שליט”א, מן הפעילים הבולטים בקופה, אשר קידם את פני הרבנים בתודה ובברכה וכיבד את ראב”ד ביתר עילית, הגאון הגדול רבי צבי ברוורמן שליט”א לשאת דברים, הראב”ד הציג בדבריו חוצבי הלהבות את המצוקה המשוועת אשר הביאה את רבני העיר לצאת אל המהלך חסר התקדים. “מידיעה אישית, כמי שיושב בבית הדין אשר כל המקרים הקשים מובאים אליו – אני מעיד כי ישנן בעירנו מאות משפחות שאין להן פת לחם, כפשוטו ממש!”, זעק הגר”צ ברוורמן מקירות ליבו. “אין מדובר בגוזמה כלל! מדובר במשפחות שאין להן חלב ולחם, שאין להן סנדוויץ’ לשלוח עם הילד לחיידר! זהו חלק בלתי נפרד מצרכי העיר אשר להם צריכים פרנסי העיר לדאוג. החובה הזו מוטלת על רבני העיר, ראשי הציבור, מנהיגי הציבור. עליהם החובה כפולה ומכופלת – לרתום את הציבור כולו, ולדאוג לכך שלא יהיה אחד שלא ישתתף בתכנית ההצלה הזו, אשר תחלץ את המשפחות קשות היום מלהידרדר למצבים בלתי הפיכים חלילה וחס”

לסיום דבריו, העלה הגר”צ ברוורמן על נס את המרקם הייחודי בביתר עילית, אשר “אין כדוגמתה בכל העולם”, כלשונו. והראב”ד הסביר: “יש מאות ערים בעולם שבהן פעילות קהילות שומרות תורה ומצוות; אבל העיר היחידה בכל העולם שבה כל רבני העיר מאוחדים כאיש אחד בלב אחד, בלי שום פילוגים ושום חילוקי דעות – זו העיר ביתר”

אחריו התכבדו רבני העיר להאזין לנאומו המרומם של רב העיר הגאון הגדול רבי יעקב תופיק אביעזרי שליט”א. “רבותיי, העניים פה מסכנים, מסכנים”, כפל רב העיר מהיכרותו האישית. “לשמוע את הצרות שלהם יומם ולילה, זה נורא ואיום!

“כל המקרים הללו רובצים על שכמם של העסקנים שמוכנים לשאת את העול הזה על שכמם. המקרים לא פשוטים. מדובר על לחם לאכול ובגד ללבוש. למרות שיש שפע ענק בדור שלנו – ההוצאות סביב הן רבות מאוד מאוד. החשמל יקר, הארנונה דוחקת. משלמים חימום, משלמים ועד בית, ולא נשאר כלום. לפעמים יש להם לחם, אבל הם אביונים לתרופות שלא נכללות בסל הבריאות, והם באים ומתחננים על נפשם, על חייהם.

“לכן”, סיכם רב העיר, “אני הייתי מבקש שבאמת לא יהיה מישהו בעיר שיישאר מחוץ להתארגנות הזאת למצוות צדקה. שלא יהיה אדם אחד שישאיר את עצמו מחוץ להתמסרות הכללית הזאת. כולם צריכים להיות שותפים לכך”.

עם סיום דבריו המרגשים עלה אל הדוכן אחד ממנהלי הקופה הבולטים, ה”ה הר”ר נתנאל תפילינסקי שליט”א, אשר גולל בפני הרבנים את ההיסטוריה מאחורי הקמת הקופה: “כשהוקמה העיר ביתר לפני למעלה מחצי יובל שנים – הגיע יהודי לגור פה. קוראים לו הרב יצחק פינדרוס. הוא הלך לרב שלו, אחד מגדולי ישראל, ושאל אותו האם הוא יכול לבוא לגור בביתר. הרב אמר לו: ‘ברמב”ם כתוב מה הכללים שעל פיהם מותר לגור בעיר. אחד הדברים זה קופה של צדקה שממנה יתפרנסו העניים. ‘אם אתה מתחייב להקים קופה של צדקה בעיר – אתה יכול לגור בה; ואם לא – אסור לך ללכת לעיר כזו. וזה מה שהוא עשה.

“באותם ימים – היו כאן כמאה משפחות בסה”כ. חצי יובל חלף, וכיום מתגוררות בעיר הזו קרוב לעשרת אלפים משפחות בלע”ר ועוד היד נטויה. בנוסף, עד לפני עשור וחצי, משפחה ממוצעת היתה יכולה להתקיים בכבוד בעזרת כספי הביטוח הלאומי הבטחת הכנסה והכוללים. גם יוקר המחיה לא היה גבוה כמו היום, ארבעה כיכרות לחם עלו עשרה שקלים, ולכן היו פחות נצרכים.

“כיום”, זעק הרב תפילינסקי, “המצב השתנה לרעה, ואנו עומדים בפנים מקרי חירום קשים ביותר. אין קהילה, אין בית כנסת, אין רחוב וכמעט שאין בניין אשר אין בהם נצרכים, אנשים שהתמיכה של הקופה היא עבורם הצלת נפשות ממש!

“התייעצנו רבות עם חברי הבד”ץ ועם רבני העיר, והם הורו לנו לברר אצל קופות אחרות ברחבי הארץ איך הם מתמודדים עם המצב, וב”ה חזרנו עם כמה וכמה רעיונות שהצליחו שם מאוד”

כאן פרס הרב תפילינסקי לפני הרבנים מספר הצעות לשיפור וייעול הקופה. כאשר הוא מבקש מהרבנים לחוות את דעתם לגביהם. כך למשל, הוצע לחלק את הקופה לארבעה סניפים לארבעה השכונות המרכזיות בעיר, שיפעלו תחת מטריה אחת שתיקרא מעתה “קופת ביתר”, כאשר בכל סניף יקבעו רבני אותה שכונה, המכירים אישית את המשפחות, את דרכי העזרה והסיוע למשפחה.

כמו כן הוצע לחבר את מאות הקהילות בביתר לקופה, באמצעות מינוי נציג קהילה מיוחד אשר יהווה את החוליה המקשרת בין הקהילה לקופה. כך גם הוצע לבנות תכנית מיוחדת בשם “נושאים באחריות” על פיה כל התושבים מצטרפים לקופה באמצעות תרומה חודשית קבועה, אשר תהווה בסיס תקציבי רחב עליו יושתת פעילות הקופה החדשה,ועוד הצעות שונות ומועילות.

בשלב זה חתמו הרבנים שליט”א על “מגילת היסוד” להקמת הקופה החדשה – קופת ביתר, וכן רשמו את הערותיהם והמלצותיהם לשיפור וייעול הקופה. ובעז”ה בימים הקרובים אמורים להתקבל המסקנות הסופיות, אשר יובילו בס”ד להקמתה מחדש של מערך הצדקה והעזרה בעיר.

כתבנו מציין שלהפקה הלוגיסטית המורכבת של האירוע הנדיר הופקדה אחראי הרב מרדכי רבינוביץ מחברת “טיפ הפקות”, כשעל האסטרטגיה הכללית וניהול הקמפיין הופקד הרב מתתיהו דייטש מחברת “מבט אסטרטגיה”, אשר לו ניסיון רב שנים בניהול קמפיינים לשיקום קופות צדקה בהצלחה רבה ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

תגובה אחת

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן