נאבקים בעושק השכבות המוחלשות: עתירה לבג”ץ בדרישה לעצור את הרפורמה בתחבורה הציבורית

רה"ע ביתר עילית ויו"ר פורום רשויות חרדיות מאיר רובינשטיין עתר אתמול (ב') לבג"ץ, יחד עם רה"ע דימונה ויו"ר פורום ערי פיתוח מר בני ביטון, רה"ע קריית שמונה וראשי רשויות נוספים מהפריפריה, בדרישה לעצור את הרפורמה בתחבורה הציבורית אותה מתכננת שרת התחבורה מיכאלי # מעיון בעתירה עולה כי רשויות מוחלשות ורשויות חרדיות מופלות לרעה באופן קיצוני במסגרת הרפורמה # רה"ע: "הרפורמה הזו מוציאה את הכסף מכיסי העניים, ומעבירה אותו לעשירים" # כל הפרטים
WhatsApp Image 2022-06-14 at 11.58.19
WhatsApp Image 2022-06-14 at 11.58.19

בעוד יו”ר וועדת הכלכלה של הכנסת, ח”כ מיכאל ביטון, מחריף את עמדותיו מול הקואליציה בשל הרפורמה אותה מקדמת שרת התחבורה מיכאלי, אתמול (ב’) עתר לבג”ץ רה”ע ביתר עילית ויו”ר פורום רשויות חרדיות מאיר רובינשטיין, יחד עם רה”ע דימונה ויו”ר פורום ערי פיתוח מר בני ביטון, רה”ע קריית שמונה וראשי רשויות נוספים מהפריפריה, בדרישה לעצור את הרפורמה לאלתר. העתירה הוגשה ע”י עו”ד אורי קידר, מומחה למשפט מנהלי.

מעיון בעתירה עולה כי הרפורמה, שמתהדרת בשם ‘דרך שווה’, צפויה לפגוע קשות בתושבי רשויות הפריפריה ובפרט ברשויות החרדיות, ולהעמיק את הפער בין השכבות באוכלוסייה באופן בלתי שווה. אם תעבור, תושבי הערים בפריפריה וברשויות החרדיות יאלצו לשלם הרבה יותר על שירותי תח”צ.

בעתירה נכתב בין היתר כי: “יישומה של הרפורמה יוביל, הלכה למעשה, לפגיעה קשה ביישובים המוחלשים, הניצבים בפני עלייה של עשרות אחוזים במחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית. זאת, שעה כי דווקא תושבים אלו הם המסתמכים על התחבורה הציבורית כאמצעי תחבורה עיקרי.

העתירה באה לאחר תקופה ארוכה של פעילות בכנסת ומול משרדי הממשלה בניסיון לצמצם את הפגיעה באוכלוסיות החלשות. למרבה הצער, הגורמים במשרד התחברה אינם מוכנים לדון או לתקן את הרפורמה הפוגענית שגובשה במעין מחטף במהלך פגרה בכנסת וללא התחשבות בשום נורמה שלטונית מינימלית.

מדובר בהתנהלות חמורה ביותר כשבמקום לקיים דיון ענייני ולהעמיד את הרפורמה לדיון ציבורי ולפיקוח פרלמנטרי מתבקש, אנשי משרד התחבורה מתעקשים להתנהל במחשכים ולפגוע אנושות בפריפריה ובשכבות החלשות.

בשבועות האחרונים הופיע רובינשטיין מספר פעמים בוועדת הכלכלה, שם העלה בפני היו”ר את מצוקת מאות אלפי תושבי הרשויות המוחלשות והרשויות החרדיות, שבמידה והרפורמה אכן תעבור, הם ייאלצו לשלם הרבה יותר על שירותי תח”צ.

כך למשל, הסביר רה”ע כי העיר שבראשה הוא עומד, ביתר עילית, הינה העיר עם כמות הרכבים הפרטיים הנמוכה ביותר בארץ. הרפורמה הזו תביא לכך שיתרבו בעלי הרכבים כי בעקבות הרפורמה וההתייקרות,  יעלה יותר זול למשפחה ברוכת ילדים, התניידות ברכב פרטי, מאשר בתח”צ. כיוון שההבדל בין החזקת רכב פרטי לנסיעות בתח”צ, יהיה קטן מאד.

עוד הסביר רה”ע כי “במיוחד עולה הזעקה נוכח ההכנסה המאולצת של ערים חרדיות למפת המטרופולינים היקרה, איך זה שישובים שכנים שנמצאים במרחק גיאוגרפי קטן אינם במטרופולין? ורק את הערים החרדיות דאגו להשחיל בכוח למפה המפלה הזו?

על פי הנתונים שאותם הציג רה”ע, הרפורמה המתוכננת תטיל על תושבי ביתר עילית – שנמצאת בדירוג סוציו אקונומי 1 – מס שנתי בסך 17 מיליון שקל, בשל העלאת מחירי ׳חופשי חודשי׳, כל זאת כדי לממן את ההנחות של העשירים במטרופולין ירושלים. “אין ספק שהרפורמה הזו תביא נזק גדול בכל התחומים “התוצאה תהיה ריבוי רכבים פרטיים, טרנזיטים לקויים על הכביש וניתן לקרוא לזה “רפורמת הטרנזיטים הלקויים”, אבל בהחלט לא רפורמת תח”צ!”.

רה”ע אמר לאחר הגשת הבג”ץ כי הוא מקווה שמערכת המשפט תמנע מהרפורמה הרעה הזו לצאת אל הפועל. כמו כן, הודה רה”ע לראשי הערים השותפים איתו בעתירה וליו”ר וועדת הכלכלה על מאבקו הצודק והוסיף: “לא ייתכן שמשרד התחבורה מוביל רפורמה במחשכים ופוגע אנושות בכל קצוות הפריפריה בישראל, ואין לו שום מחויבות לתת מידע מינימלי על הרפורמה. אנו נילחם בה בכל כוחנו, ונמנע את הפגיעה בתושבי הרשויות בפריפריה והרשויות החרדיות”.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן