הבייתריסטים שעושים היסטוריה בקברו של יוסלה רוזנבלט האגדי

טקס יארצייט מעניין במיוחד מתרחש בקברו של החזן יוסלה רוזנבלט ז״ל בהר הזיתים. המארגן: תושב ביתר. המשתתפים: חזנים ידועי שם. הסיפור המלא מאחורי הנצחת זכרו של מלך החזנים העולמי.
כנס היארצייט
כנס היארצייט

87 שנים חלפו מאותו יום מר ונמהר בו עלה לגנזי מרומים בפתע פתאום, מלך החזנים ר׳ יוסלה רוזנבלט זכרו לברכה. ר׳ יוסלה היה אמנם רק בן 51 בפטירתו, אך בחייו הצעירים הספיק יותר מרבים אחרים.

מאות לחנים ושירים מיוחדים שנהפכו לנכסי צאן ברזל באו לעולם על ידו, ועד היום הם מושרים בקרב קהילות כלל ישראל בשבתות ובמועדים.

הרפרטואר המגוון של בתי הכנסת ברחבי העולם בהם התפלל ר׳ יוסלה, יצר מנעד רחב של נעימות מוזיקליות המקובלות על כלל הציבור, וכך השתמרה לה תרבות מוזיקלית מרתקת של הדורות שלפני המלחמה.

מאות טקסים ומופעים נערכו לזכרו לאחר פטירתו, אך במהלך השנים האחרונות מסתמנת לה תופעה מרנינה של חידוש הנצחת זכרו של החזן העולמי ר׳ יוסלה רוזנבלט ז״ל. אמנם לא מדובר בטקס מרשים באולם עם מאות אלפי צופים, אך נדמה כי היא נוגעת ללב בהרבה מכל מופע ואירוע.

פרקי חזנות לזכרו

ביום פטירתו החל בתאריך כ״ה בסיוון, מתאספים מסביב לקברו שבחלקת וואהלין בהר הזיתים, עשרות איש ממוקירי זכרו ומורשת שיריו בראשותם של מיטב החזנים שבארץ ובעולם המגדירים את עצמם כתלמידים מוזיקליים של מלך החזנים.

המעמד הינו מרגש ונפלא במיוחד. מאי שם נשלפים ספרי משניות והחזנים קוראים פרקי משניות לזכרו ולעילוי נשמתו של הרב יוסף ב״ר רפאל שלום, ולאחר אמירת קדיש פותחים את פיהם החזנים ומסלסלים את השירים העתיקים מלאי ההוד וההדר מבית מדרשו של ר׳ יוסלה.

והוא רחום… ולירושלים עירך… רצה עתירתם… הנני העני ממעש… שיר המעלות… זה אחר זה ניגשים החזנים המהוללים אל סמוך למצבה, וברגש רב מתחברים לזכרו ולמורשת חייו של היהודי ששינה את מפת החזנות בעולם כולו.

במשך דקות ארוכות נמשך המעמד ונדמה כי האטמוספירה כולה מאזינה ומרותקת לפרקי החזנות מאוצרו של ר׳ יוסלה. שיר רודף ניגון, ופה ושם מבצבצות הדמעות בהיכל הנגינה הקרוב להיכל התשובה. האוויר הטהור של הר הזיתים מוסיף למעמד המזוכך וכך שנה אחר שנה מתחברים החזנים ומוקירי זכרו לאבן השתייה של עולם החזנות.

קברו של ר’ יוסלה

זוכרים ומנציחים

השנה יחול יום היארצייט בשבוע הבא ביום רביעי, וכמידי שנה בשנה, גם השנה מתארגנים ובאים החזנים אל קברו שבמעלה הר הזיתים. פנינו אל המארגן גרשי ברטשטיין בכדי שיספר לנו על המעמד ועל התכניות לשנה זו. ברטשטיין הוא נצר למשפחת חזנים אשר הנעימה את התפילות בבתי כנסת בירושלים של מעלה, וכהיום הוא אוהד חזנות ולקח על עצמו כפרוייקט את שימור והנצחת זכרו של החזן העולמי ר׳ יוסלה רוזנבלט.

מלבד ארגון כנס היארצייט השנתי בקברו של ר׳ יוסלה, הנציח ברטשטיין את זכרו של החזן המנוח במספר בתי כנסיות בעיר מגוריו בביתר עילית. ש״ס שוטנשטיין על 72 כרכיו נתרם על ידו לאחר מבתי הכנסת המוכרים בעיר לזכרו ולעילוי נשמתו של ר׳ יוסף ב״ר רפאל שלום, כמו כן נברשת תאורה מדהימה נתנדבה על ידו לבית כנסת נוסף בעיר, ומידי שבת בשבתו מתאספים התינוקות של בית רבן בבית הכנסת לחבורת ׳עוני אמן׳ לענות אמן יהא שמיא רבא לזכר ולעילוי נשמתו של החזן המנוח זכרו לברכה.

מה צפוי לנו השנה בכנס היארצייט?

״כמידי שנה גם השנה אנו זוכים לעלות את קברו של מלך החזנים ולהנציח את זכרו.

אירוע היארצייט יתקיים רביעי הקרוב בשעה 18:30. במעמד יקראו פרקי משניות, לאחר אמירת פרקי המשניות ינעימו מקולם פרקי חזנות מהאוצר הבלתי נדלה של ר׳ יוסלה, החזנים בנימים הלפגוט, מוטי בויאר, בנימין נויפלד, חיים גנץ, שלום שטיינברג, משולם גוטפרב, והחזנים לבית משפחת קלצקין. אנו נדאג לכיבוד קל במקום ואף להסעות מביתר עילית״.

מה תוכל לספר לנו על האווירה במעמד?

״האמת היא שקשה לתאר את זה במילים, כל מי שהגיע שם פעם אחת אמר שזהו מעמד עוצמתי שמותיר רישום בלבבות, וממשיך להגיע בקביעות מידי שנה. התחלנו עם בודדים אך משנה לשנה זה גדל ב״ה. אני קורה לציבור היקר מוקירי עולם החזנות לבוא לכנס היארצייט ולתת כבוד למלך החזנים בכל הדורות.

השנה גם דאגנו לחדש ולשפץ את מצבתו של ר׳ יוסלה ז״ל ואני בטוח שממקום מושבו בגן עדן הוא ממשיך להנעים לצדיקים ולמלאכי השרת בניגוניו המעוררים מלאי הרגש וההוד״.

להרשמה להסעה יש להתקשר: 0543920613

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן