ברוכים הבאים לישראל: כך תשפיע החלת הריבונות ביו״ש על תושבי ביתר

תקציבים, רישום דירות בטאבו וחוקים נוספים מה היה המצב עד היום ומה יקרה כעת? ולמה אתם הולכים להוציא בעתיד הרבה כסף מהכיס • 'ביתר אונליין' עם כל משמעויות של החלת הריבונות
קרדיט: קובי גדעון /לע"מ
קרדיט: קובי גדעון /לע"מ

בימים האחרונים המילים ‘סיפוח’ ‘ריבונות’ ומילות הקסם ‘עסקת המאה’ מתחרות ביניהם מי תוזכר יותר בפריים טיים, השיא היה כמובן אמש לקראת השעה 19:00 עת הציג נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את תוכנית השלום שלום אותה מכנים כעסקת המאה, במהלך הנאום הפרו ישראלי שכמוהו לא נשמע מעולם מנשיא המעצמה הגדולה בעולם ציין כי כחלק מה”דיל” ישראל תוכל כבר בשלב הראשון להחיל ריבונות כל כל שטחי יהודה ושומרון בקעת הירדן וצפון ים המלח.

ביתר עילית שכידוע יושבת מחוץ לקו הירוק וממוקמת בתחומי יהודה מושפעת ישירות מכל החלטה כזאת אתם שואלים איך? מה זה ישפיע על חיי היום יום בעיר? ביתר אונליין ביחד עם יועץ משפטי מיוחד יצא ובדק וירכז את כל תחומי החיים שיושפעו מההחלטה להחיל ריבונות.

מאז מלחמת ששת הימים שולטת ישראל בשטחי יהודה והשומרון, שבהם הריבון הוא המפקד הצבאי, אלוף פיקוד המרכז, בהחלת הריבונות דין ביתר כדין תל אביב דין גוש עציון כדין אשדוד, הריבון היא מדינת ישראל.

כיום כל אישור להקמת מרפסת, פתיחת עסק ורכישת בית היו מתבצעים מול המנהל האזרחי שבשליטת הצבא, ועל התושבים הישראלים שחיים באזורים אלו חל “משפט המובלעות” שהוא מין תערובת ייחודית של הוראות חוק שחלות רק על התושבים הישראליים באזורים אלו ולא על התושבים הפלסטיניים ולהפך. למעשה כדי שחוק כלשהו שחל באופן אוטומטי בשטחי מדינת ישראל יחול גם באזורים אלו, נדרש לבצע לו אדפטציה ולהחיל אותו במפורש דרך צו של אלוף בצה”ל. כתוצאה מכך, הרבה מאוד דינים שנראים לנו מובן מאליו אינם חלים באזורים אלו או שהם חלים, אך קשה מאוד ליישמם.

לדוגמה חוק השקיות המחייב רשתות קמעונאיות וכל שקית תעלה 10 אגורות החוק טרם הוחל בשטחים. הטורקים והירדנים לא טרחו לחוקק חוק דומה, ואלוף פיקוד מרכז עדיין לא הגיע לעסוק בסוגיה וכך יצא שכבר שנתיים החנויות פטורות מחובת גביה, יצויין כהערת אגב כי אין בעיה חוקית בגביה שנוהגות הרשתות רמי לוי ויש חסד אלא שהיא לא במסגרת חוק השקיות.

דוגמה נוספת, דיני עבודה כיום חלים ונאכפים 4 חוקים בלבד חוק שכר המינימום,חוק עבודת נשים, חוק עובדים זרים וחוק שירות התעסוקה, שאר חוקי העבודה כגון חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית חוק שוויון זכויות וכן תקנות וחוקי הבטיחות.

עם החלת הריבונות, הופכת מדינת ישראל להיות הריבון בשטח, ולמעשה מייתרת את המנהל האזרחי והשלטון הצבאי. המשמעות היא שכל תושבי יו”ש יתנהלו מעתה כמו כל אזרח בישראל מול משרדי הממשלה. בנוסף, כל קידום של בנייה או תשתיות כגון מים, חשמל וכדומה לא ידרשו אישורים של דרג מדיני.

משרד התחבורה, השיכון והמשפטים יצטרכו לערוך התאמות ולהקים שלוחות שיועדו לתושבים. לפי משרד הפנים, ייתכן שיהיה צורך לקיים בחירות מוניציפאליות בחלק מהמקומות, כדי שיתאימו לחוק הישראלי.

נקודה משמעותית נוספת היא רכישת דירה: כרגע כל רכישת בית מחוץ לקו הירוק נרשמת במנהל האוכלוסין בטאבו הירדני ולא בטאבו הישראלי כפי שקורה בכל הארץ. לדבר יש משמעות כלכלית גדולה: העובדה שרוכשי דירות ביו”ש לא יכולים לרשום את הנכס שבבעלותם בטאבו בישראל גרמה לחלק מהבנקים לא להעניק להם משכנתאות, בגלל הסיכון העתידי של הנכס. בנוסף, מבנים והתנחלויות ביו”ש היו חשופים לתביעות מצד ארגוני שמאל על כך שהם נמצאות על קרקעות של פלסטינים.

בנוסף, עד עכשיו מי שרצה להרחיב את ביתו (ובביתר יש לא מעט כאלה) לא היה צריך לשלם היטלי השבחה עו”ד אבינועם גואלמן איתו שוחחנו מוסיף ומעלה נקודה נוספת שכל אישור טאבו חדש ביו”ש אוטומטי יגרור היטלי השבחה מה שיוביל לעליית מחירים הנדל”ן

מעבר לכל אלה, החלת הריבנות גם תוביל ככל הנראה להעברת תקציבים גדולים ליישובים ביו”ש, משום שבמשרד הפנים יוכלו על פי חוק להעביר להם כספים מבלי להזדקק להחלטות ממשלה.

כך או כך יו״ר פורום הרשויות החרדיות ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין מיהר להוציא הודעת ברכה ״מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת נשיא ארה״ב דונלד טראמפ על ההחלטה ההיסטורית של סיפוח יהודה ושומרון” רובישנטיין הוסיף ״זהו יום בשורה לעם ישראל, לאנשי ההתיישבות, ולביתר עילית. אחרי שנים ארוכות של הקפאה, אנחנו בפני עידן חדש. ברכות!״

ח”כ הרב ישראל אייכלר שהשתתף בשבע ברכות לבנו של ראש העיר אמר: עד היום כשבאו לראש העיר וביקשו עוד דירות בבית עילית הוא אמר “אמריקה לא מרשה”. הערב טראמפ אמר שאין שום בעיה לספח את כל שטחי ההתיישבות. ממחר אפשר לבנות אלפי יחידות דיור בביתר עילית. אין תירוצים. ובטח שגם בירושלים ובשאר כל המקומות. כל דירה נוספת, תביא להוזלת הדירות ותקל על המצוקה.

לפי פרסומים שונים ראש הממשלה מתכוון להעביר בישיבת הממשלה הקרובה שככל הנראה תתקיים ביום שלישי הבא את החלת הריבונות כשיתכן ויבקש להעביר את ההצעה גם בכנסת כדי לקבל תמיכה מלאה.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן