בטוחים גם בל”ג בעומר: עשרת הדברות למדורה בטוחה

ל"ג בעומר הוא אחד החגים האהובים ביותר על הילדים, אך הוא עלול להיות גם מסוכן. קק"ל מציגה עשרה כללי ברזל שיעזרו לכם גם ליהנות מהמדורות, וגם לשמור על הבטיחות
קרדיט: ארכיון הצילומים של קק"ל
לג-בעומר-מדורה

ל”ג בעומר הוא אחד החגים שאהובים ביותר על ילדים, אך הוא עלול להיות גם מסוכן, השילוב בין אש לבין בילוי ומשחק בסביבתה מחייב שמירה על מספר כללים, פשוטים אך מצילי חיים, שיאפשרו לכם להעביר את החג בהנאה ובביטחון.

דבר ראשון, קק”ל ממליצה שרק אדם מבוגר ואחראי, בן 16 לפחות, ידליק את המדורה. עוד מומלץ שלפחות מבוגר אחד ילווה את האירוע מתהליך התכנון והקמת המדורה ועד סיום האירוע וכיבויה המוחלט.

כמו כן, יש להקים מדורה אך ורק באזור פתוח, שאין מסביבו עצים או צמחייה אחרת. אם מדובר בשטח בנוי, יש להתרחק ממבנים, מתקנים דליקים, קווי חשמל או עצים. בקק”ל מדגישים כי הבערת מדורות בחורשות וביערות אסורה.

הכלל השלישי הוא להקפיד לארגן מדורות קטנות וצנועות. כך גם תיהנו יותר וגם תסכנו פחות את עצמכם ואת הסביבה.

לפני הדלקת האש, יש לנקות מחומרים דליקים את האזור שבו בכוונתכם להבעיר מדורה (זרדים, קוצים, עשבים). חפרו גומה להנחת העצים והוסיפו עוד נדבך הגנה על ידי גידור סביבת המדורה באבנים בינוניות.

לקראת המדורה מומלץ ללבוש ביגוד מתאים: נעליים סגורות, חולצה ומכנסיים, שיגנו על הגוף מפני גצים ועקיצות (לחרקים ולזוחלים יש משיכה לחום האש).

בנוסף, יש להימנע מלהתיז למדורה חומרים דליקים. אסור לזרוק למדורה מכלי תרסיס, חזיזים או נפצים העלולים להתפוצץ. כדי לשמור על המדורה ידידותית לסביבה אסור לזרוק לתוכה חומרי פלסטיק, סוללות, תרסיסים, קלקר, ניילונים ותחליפי עץ מלא כמו מלמין. שריפתם של חומרים אלה גורמת לפליטה של חומרים מסרטנים ומזהמים.

בסיום הקומזיץ אין לעזוב את המקום אלא לאחר כיבוי מוחלט של האש. לשם כך, יש להחזיק בקרבת המדורה אמצעים לכיבויה, כגון מים, חול או כל אמצעי כיבוי אחר, בכמות אשר תאפשר כיבוי מוחלט של האש. לאחר הכיבוי במים ובעפר, יש להפוך את הרמץ ולוודא שלא נותרו גחלים או רמץ חי.

קק”ל מדגישה שאם התפשטה אש, יש להתקשר מיד למכבי האש בטלפון 102, להרחיק אנשים ובנוסף לנסות לבודד את האש כך שלא תוכל להתפשט לאזורים נוספים. אפשר לעשות זאת על ידי הכאת זרועות האש בענפים ירוקים, במחבטים או בשמיכות, ועל ידי שפיכת מים ועפר על האש. בכל מקרה, יש לנהוג בתושייה ולהימנע מסיכון נפשות.

אם אחזה אש באחד מכם, אל תרוצו. הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להתגלגל על החול מספר פעמים. כמו כן, אפשר להיעזר בשמיכה או במגבת לכיבוי האש. כווייה בגוף אדם יש לקרר במי ברז ולהגיע מוקדם ככל האפשר לטיפול רפואי.

הממונה על הגנת היערות בקק”ל, רמי זריצקי, מזמין את ציבור החוגגים להגיע לחניוני קק”ל ברחבי הארץ. “קק”ל מברכת את הבאים לחגוג את ל”ג בעומר בחניוני  קק”ל”, אמר השבוע זריצקי. “הדלקת אש מותרת במקומות המסומנים בלבד. יש להקפיד על כיבוי המדורות באופן מוחלט לפני עזיבת המקום, על ידי מים וכיסוי בעפר. במידה והמדורה התפשטה ולא ניתן לכבותה, יש להתקשר מיידית ל-102 למכבי האש, ולתאר את אשר מתרחש והמיקום המדויק. אין לעזוב את המקום עד להגנת כוחות הכיבוי ויש להימנע ככל שניתן מלהתקרב לאש. חג שמח לכל עם ישראל”.

קרדיט: ארכיון הצילומים של קק”ל
Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן