חדש בביתר: ‘מצפן’ – מרכז תמיכה ופיתוח לנוער

במעמד מרגש בהשתתפות רבני העיר שליט"א וראשי העירייה, נחנך השבוע מרכז "מצפן" – מרכז צמיחה ופיתוח לנוער * המרכז החדש הפועל מטעם העירייה - יעניק יעוץ והכוונה להורים, בחורים וילדים מתבגרים המתמודדים עם קשיים חינוכיים התנהגותיים ונפשיים * רה"ע רובינשטיין: זהו חלק ממערך שלם שמציגה העירייה לטיפול ומניעה בבעיות הנוער
img-20190124-wa00921026660690215556019.jpg
img-20190124-wa00921026660690215556019.jpg

בשורה להורים, למחנכים ולילדים: באירוע רב רושם, בהשתתפות רבני העיר שליט”א, ראש העיר, בכירי העירייה ומחנכי המרכז, נחנך השבוע מרכז ‘מצפן’ – מרכז צמיחה ופיתוח לנוער, שיפעל מטעם העירייה, ויעניק יעוץ והכוונה להורים, בחורים וילדים מתבגרים המתמודדים עם קשיים חינוכיים התנהגותיים ונפשיים.

הרקע להקמת המרכז המתקדם, הוא הצורך במרכז מקצועי שיוכל לתת מענה בשלל הבעיות החינוכיות של דורנו. “אין מי שלא מכיר את הבעיה. אין משפחה שלא מתמודדת עם השלכותיה”, אומר רה”ע מאיר רובינשטיין. “לעיתים קרובות ההורים לא מצליחים לסייע גם בהתמודדויות פשוטות ולא מסובכות של צאצאיהם. מאידך, במקרים רבים התמודדות שנראית להורים קלה ופשוטה, היא בעצם התמודדות קשה עד מאוד. קשה לצפות מהורים דואגים ואוהבים לאבחן את התמודדויות יוצאי חלציהם. הם אוהבים וליבם יוצא לסייע למתמודד ‘שלהם’, אך אין להם את הידע הנדרש כדי לעשות זאת. ובאין אבחון מדויק וטיפול נכון – הסכנה גדלה שבעתיים, עד כדי איבוד נפשות יקרות רח”ל”.

מענה לדור
לצורך כך בדיוק, קם המרכז המיועד לתת מענה מקצועי בשלל הבעיות הקיימות, מתוך ניסיון רב שנים של הגורמים המנהלים אותו, בין היתר בעזרת צוותי השירות הפסיכולוגי של העירייה, לצד אנשי מקצוע נוספים מהתחומים הרלוונטיים.

ניהול המרכז, מבוצע ע”י הרב חיים גרינוולד מחנך ותיק עם ניסיון עשיר בכל סוגי הבעיות החינוכיות, יחד עם הרב משה לודמיר – מנהל חינוכי בישיבת ‘נעימות התורה’ ומלווה ישיבת ‘מאירת עיניים’ בבית-שמש, מנחה ומלווה הורים / בחורים מתמודדים, הרב גדליה אייזנשטיין, מחנך עם ניסיון עשיר באבחנה והכוונה ליווי והנחיית הורים וטיפול בנוער, והרב משה רובינפיין – מנחה הורים ומחנך ותיק לילדי החינוך המיוחד בשתילים ומאבחן בכיר ADHD.

“אנו בדור של ‘עקבתא דמשיחא’ על שלל הסממנים שצפו חז”ל ברוח קדשם”, אומר הרב גרינוולד, “זהו דור שבו הסכנות הרוחניות גדולות, מגוונות ומורכבות לאין שיעור מבעבר – בדרך כלל באשמת הטכנולוגיה המפותחת, שאליה נלווית התופעה של ריחוק מנטלי בין דור ההורים לדור הילדים. השילוב ההרסני הזה גורם להורים רבים לעמוד חסרי אונים ומבוהלים מול ילדיהם המתמודדים עם אתגרי דורנו וסכנותיו”.

המצב בביתר-עילית
גם בעיר ביתר-עילית, עיר שוקקת תורה ויידישקייט, ישנם אתגרים חינוכיים אדירים. הניסיונות לא פסחו על הדור הצעיר בעיר. הורים רבים עומדים ומצפים לישועה, לעזרה, למסגרת עירונית מקצועית שתעמוד לימינם ולימין חינוך צאצאיהם ותסייע להם בשעת ניסיון ומצוקה. על פי הניסיון בשנים האחרונות, בעיות רבות שתפסו וגדלו, יכלו להימנע ולהיפתר – אילו רק אובחנו בזמן.

חשוב להדגיש, שבמקרים רבים מאוד יש חשיבות קריטית להיכרות האישית עם המתמודד ומשפחתו, שמקלה מאוד הן על האבחון והן על הטיפול המעשי בהמשך הדרך. כמובן שהכל נעשה באופן דיסקרטי המכבד את הפונים, השואלים והמתמודדים עצמם.

חנוכת הבית
במעמד חנוכת המרכז וקביעת המזוזות השתתפו רבני העיר שליט”א – ראב”ד בד”צ ביתר הרה”ג ר’ צבי ברוורמן, הרה”ג ר’ ישראל ברזובסקי, הרה”ג ר’ אברהם שטיגליץ, הרה”ג ר’ שלמה איצקוביץ, כמו”כ השתתפו ה”ה בנימין הרשלר, סגן רה”ע ה”ה בעריש שמעיה, המשנה לרה”ע ה”ה מנדי שוורץ, ה”ה משה כהנא ואישי ציבור נוספים.

את המעמד פתח המחנך ר’ משה לודמיר, שהרחיב על חשיבות המרכז שטרם הוקם כמותו, המיועד לתת מענה להורים ובחורים כבר בתחילת הבעיה, תוך מתן כתף, תמיכה והכוונה להורים שכל עולמם הם ילדיהם. הוא הודה לחברי הארגון על היוזמה הברוכה וכן לראש העיר שהחינוך בראש מעייניו, על תמיכתו ועידודו בכל ענין ובכל זמן למרכז מצפן.

לאחר מכן נשא דברים ראב”ד בד”צ ביתר הרה”ג ר’ צבי ברוורמן שהדגיש את ההכרחיות והנחיצות למרכז מצפן בעירנו, תוך שהוא מתאר עד כמה אדם כשצרה מתרגשת ח”ו לפתחו, על אף חכמתו והבנתו בחיים בכלל, כשזה נוגע אליו התוצאה היא איבוד עשתונות הגורמת לטעויות קשות. “אנו בבית הדין נותנים גיבוי מלא למחנכי המרכז אשר להם ניסיון גדול ובירך בהצלחה רבה”.

ולסיום נשא דברים רה”ע ה”ה מאיר רובינשטיין שהרחיב על נחיצותו של מרכז זה בעירנו ועל חשיבתו למען חינוך ילדינו. “מיטב אנשי המקצוע היראים והמקצועיים ביותר גויסו למען מטרה קדושה זו”.

עצה ותושייה בזמן אמת
הרעיון מאחורי הקמת המרכז, הוא להיות מעין מוקד מרכזי,  בו תתקבלנה פניות של מחנכים, הורים ובחורים. מומחי המרכז יאבחנו את הבעיות ויספקו מענה והכוונה. אם וכאשר יהיה צורך, יופנה העניין לטיפולם של מטפלים מקצועיים המתאימה לבעיה הספציפית.

במרכז יפעלו טובי המחנכים, אשר להם הכשרה מקצועית וניסיון עשיר מהשטח מעבודה של שנים עם אותם הורים ונערים עם כלל הבעיות החינוכיות וההתמודדויות של דורנו.

בשלב ראשון, יינתן במרכז מענה בשורה של נושאים חינוכיים מרכזיים, אשר המרכז רואה בהם את מירב הבעיות החינוכיות הנוצרות – בני הישיבות – בעיות רגשיות לימודיות והתנהגותיות; הורים – הנחיית והכוונה לסמכות הורית; הורים לילדים מיוחדים – הדרכה, הכוונה והעצמה; התמודדות עם בעיות חינוכיות קשות ונשירה לכל הגילאים; אבחון בעיות לקות למידה קשב וריכוז, כפייתיות. הפרעות תקשורתADHD/ PDD/ OCD ) / ADD); בניית אישיות והעצמה אישית.

המרכז גם יפעיל כלים אבחוניים ממוחשבים בכדי להגיע לאבחנה ממוקדת (MOXO) לבעיות קשב וריכוז. כמו כן יתקיימו קורסים והדרכות קבוצתיות להורים ומחנכים, וכן ימי עיון מרוכזים, בהם יקבלו ההורים כלים חיוניים להצלחה בחינוך ילדיהם.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן