פתרון יצירתי: הפיכת כביש המנהרות לחד סטרי בשעות העומס

צילום: David King
צילום: David King

הפקקים בכביש המנהרות מוכרים לכל תושבי ביתר וגוש עציון, כחלק מפתרון הבעיה משרד התחבורה הוציא לפועל תוכנית להכפלת הכביש עם בניית מנהרה חדשה שתשמש את הנוסעים בכביש זה, לתוכנית יקח עוד זמן רב עד לגזירת הסרט, יוזמה חדשה של מועצת גוש עציון מנסה לתת פתרון זמני ויצירתי לבעיה, על פי התוכנית בשעות הבוקר בהם קיים עומס לכיוון ירושלים ובשעות הצהריים בהם קיים עומס בכיוון ההפוך יהפוך כביש המנהרות לכביש חד סטרי בעל שני נתיבים.

מספירת תנועה שהזמין משרד התחבורה עולה כי בשעות העומס של הבוקר, נוסעים לירושלים פי שלושה כלי רכב לעומת התנועה בכיוון הנגדי. כך גם בשעות השיא אחר הצהריים, מארבע עד שבע בערב: תנועת כלי הרכב לכיוון גוש עציון גבוהה פי שניים לערך לעומת התנועה לכיוון ירושלים.

כביש המנהרות, צילום: David King

לפי ההצעה שפרסמה בתאל קולמן ב’מקור ראשון’, הסדרי התנועה בכביש ישתנו בשעות הלחץ והעומס, בין שבע וחצי לתשע בבוקר ובין חמש לשש וחצי אחר הצהריים. בזמנים אלו הכביש יהפוך לחד־מסלולי דו־נתיבי. הנוסעים בניגוד לכיוון התנועה יופנו לדרכים חלופיות, אשר הזמינה והקצרה שבהן היא כביש וואלג’ה. במועצת גוש עציון מדווחים שהתוכנית הוצעה לפני כמה חודשים ועברה את השלב של בדיקת היתכנות בידי מומחי משרד התחבורה. וכעת היא נמצאת כבר בשלבי תכנון ופיתוח בשיתוף המשרד, המנהל האזרחי וגורמי מקצוע.

מנכ”לית המועצה האזורית גוש עציון יפה שטרית מסבירה שזו הפעם הראשונה שנבחנת האפשרות לקיים הסדרי תנועה משתנים כאלו בישראל. “זו יוזמה מקומית שלנו, שהגשנו למשרד התחבורה”, אומרת שטרית. “לשמחתנו מצאנו אוזן קשבת אצל השר ישראל כץ. הוא נענה לבקשתנו, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמי מקצוע במשרד התחבורה ומנסים לקדם את התוכנית ככל יכולתנו”.

“הפקקים פה בשעות העומס מקשים מאוד על חיי התושבים”, אומרת שטרית. “ציר 60 מנקז אליו את כל אזור ביתר, הגוש המזרחי והר חברון, ונוצר עומס גדול מאוד במקטע שהכביש הופך בו לחד־נתיבי. בעינינו זה פתרון הולם, שישפר את איכות החיים באופן דרסטי. משרד התחבורה ערך את ספירת התנועה, ובקרוב צפויה להתקבל החלטה בנושא”.

הסדרי התנועה המתגבשים יהיו כאמור פתרון זמני עד להשלמת הרחבת כביש המנהרות, שנמצאת כעת בשלבי הכנה מתקדמים לפני הביצוע על הקרקע. “אני מניחה שיידרשו עוד כשנתיים לתכנון ועוד כ־3־4 שנים לביצוע”, מעריכה שטרית. “בהערכה גסה, התוכנית החד־סטרית אמורה להיות פתרון ל־5 שנים לכל הפחות”.

ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אומר שייקח זמן עד שהכביש יוכפל ובעיית הפקקים תיפתר, ולכן נדרשת חשיבה יצירתית. “שמענו כמה רעיונות כאלה מתושבים, והגענו למסקנה שהכוונה נכונה של התנועה יכולה להקל על העומסים. הפתרון נבדק לעומק במשרד התחבורה, ואנו בטוחים שאם ההצעה תתקבל נוכל לצמצם את הפקקים באופן ניכר”.

ממשרד התחבורה נמסר: “מדובר בהצעה בלבד, התוכנית טרם נבחנה”.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

3 תגובות

  1. מי המציא את הרעיון הזה סוף סוף לא ניצתרך ליסבולללללללללללל מהפקקים

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן