איך נפלו גיבורים, ניתוח מפת הסיכויים, ואיחולי עד מאה ועשרים

פרשנות נרחבת על הדרמה החבדי"ת שהסעירה השבוע את ביתר. מה הם התכניות? מה הם הסיכויים למפלגת חב"ד לעבור? מה הם הסיכויים של מפלגת התושבים? ואיך ידידות עיתונאית מובהקת התפלגה לשני מחנות בעקבות הפריימריז? – סוגרים שבוע עם השטעטל
WhatsApp Image 2018-06-20 at 13.56.30
WhatsApp Image 2018-06-20 at 13.56.30

סוף שבוע סוער עבר על כוחותינו בתחום המפלגתי-פוליטי והשטעטל נקרא לעשות סדר בדברים, מי נגד מי, למה ומדוע, ובעיקר.. איך נפלו גיבורים?!

נפל דבר
נתחיל מהסוף, יום חמישי 40 דקות לאחר חצות נפל דבר בביתר, חסידי חב”ד בעיר הצביעו אי אמון בנציגם לעירייה יעקי הרשקופ. התוצאה הפתיעה רבים במערכת הפוליטית הביתרית, אך דווקא בחב”ד התקבלה ההפתעה בסלחנות מסוימת, זאת בשל מרירות וחמיצות הקיימת זה מכבר בקרב קהילת חב”ד באוהב ישראל, זו שהצמיחה מתוכה את המתמודד שזכה בפריימריז הלוא הוא משה כהנא.
קשה להצביע מהי נקודת השפל בה נעכרו יחסיהם של אלו האחרונים עם הנציג המוערך ביותר בעיר – נכון לסקר האינטרנטי האחרון שערכנו בביתר אונליין, – יהיו אלו שיטענו שבסך הכל מדובר בקבוצת צעירים שהחליטו שהם לא מקבלים את בקשותיהם על מגש של כסך מהעירייה, ואם אפשר לשרוף את המועדון אז נעשה זאת ויהי מה. כך או כך התוצאה הכואבת הוצגה קבל עם ועדה באותם שעות שלאחר חצות ונתקבלה ברגשות מעורבים אצל תושבי ביתר.

מי ומי ההולכים
בטרם ננתח את אותם רגשות מעורבים עלינו להכיר קצת את הנפשות הפועלות. נתחיל ביעקי שיחד עם רעייתו הצליח לצבור בשנים האחרונות שם של מושיע עירוני העומד מוכן לסייע בכל עניין שיהיה, כשמישהו התקשה בתשלומי הארנונה הוא כאן, פתיחת פניות לתושבים במוקד העירייה היו לחם חוקו מידי יום להשטעטל אף נודע על נסיונות פיוס בלתי פוסקים בפרשיית החינוך המיוחד, גם כשמישהו הסתבך עם אישורי הבנייה הוא שם לעזר וכמובן הפעילות התמידית לצרכי קהילת חב”ד אותם הוא מייצג. החל מבניית מקוואות טהרה בעיר ועד לאירועי הענק אותם חוו כלל תושבי העיר מידי שנה בשנה. הנציג אותו בחרה קהילת חב”ד לשלוח לזירה הפוליטית ולדאוג לצרכי הקהילה הוא משה כהנא, אדם מוכשר וטוב לב, בתפקידו הוא עורך את האתר החבד”י COI והוא מקושר לעיתונאים ולאנשי מפתח בחסידות חב”ד. בשני המכתבים שהוא שלח לקהילת חב”ד בטרם התקיים הפריימריז הצהיר הוא כי ברצונו להקים וועד שיאחד בין קהילות חב”ד בביתר, כמו כן לדאוג לתעסוקה לאנ”ש, וכן להבריג את חסידי חב”ד בתפקידי מפתח בעיר דבר שיועיל הן מבחינת התעסוקה והן מבחינת עזרה לקהילות כשיצטרכו.
מה שמעניין הוא שבמכתב הראשון הצהיר כהנא שהוא מתמודד על המקום השני וכי המקום הראשון שמור לנציג הקיים יעקי הרשקופ, אך במכתב השני כבר הציג את מצע הבחירות כנציג היחיד של הקהילה בעירייה, מה שמשאיר מקום להבין כי ההחלטה להעלות הילוך הייתה בשל ההבנה כי יש לו סיכוי לקחת את המקום הראשון ולהדיח את הרשקופ מהנציגות.

אז איך זה קרה?
יהיה זה לא נכון אם נאמר שמהלך הפריימריז היה בנוי לתלפיות והכל התנהל כמתוכנן, להפך, שני הצדדים לא שיערו את התוצאה הסופית ולכן הצד המפסיד לא פעל נכונה להילחם על מקומו בטבלה, ואילו הצד המנצח קיבל את הכיסא ברגע נדיר של הסחת דעת וגריפת קופת הקולות. אמנם מבחינת קולות כהנא קיבל 118 ואילו הרשקופ 83 בלבד אבל הקולות שהרשקופ קיבל הגיעו אליו ללא כל מכתב כזה או אחר אלא נטו הבעת אימון בנציג שעשה המון טוב לקהילה, ואילו הקולות שכהנא קיבל הם קולות המורכבים ברובם מקהילת אוהב ישראל שהפעילה את כל המערכות וכך הצליחה להגיע לתוצאת הניצחון.

מי ישפל ומי ירום
עדיין לא ניתן לשער בבירור אם חב”ד לקחו פה הימור והם יכשלו או שלא, הנתונים מצביעים על חשש גבוה שלא יעברו את האחוז החסימה שדרוש למנדט, במיוחד כשיישנם חסידי חב”ד רבים שחייבים הכרת הטוב מרובה להרשקופ שרץ ברשימה נפרדת, ובנוסף אחוז ההצבעה הנמוך שהוצג בפריימריז הוא לא נתון מעודד, מכיוון שהפעם כל מפלגה רצה לבד ובעלי זכות הצבעה בחב”ד הם בסכום הנושק לסך הקולות הדרוש למנדט, ואם אחוז ההצבעה לא יהיה גבוה באופן משמעותי – כהנא יצטרך לייצג את הקהילה ממקום מושבו בשורה החמישית בבית הכנסת, בקהילת אוהב ישראל כמובן.
מה שיכול לשנות את המאזן ולהציל את המצב הוא חיבור של קהילת חב”ד עם קהילה נוספת, קשה כרגע לראות קהילה מבוססת שתסמוך על הקולות החבדיי”ם ותאלץ להתחשב בהם במקרה של קבלת מנדט אחד בלבד אך ייתכן שנופתע. כיוון נוסף שיכול לקרות הוא הצטרפות של כהנא/חב”ד למפלגת האופוזיציה של זיידא, אך קשה להאמין שזה אכן יקרה בעיקר משום שקהילת חב”ד לעולם לא תכריז בריש גלי על הליכה נגד רובינשטיין, במיוחד לאחר שראש העיר התקשר לכהנא לאחר נצחונו בפריימריז ואף לפי פרסומים זרים הסיר את תביעת הדיבה שהוגשה נגדו בשנה שעברה.

יוצא לדרך חדשה
נעבור להרשקופ, שעות ספורות לאחר היוודע תוצאות הפריימריז פורסמה תמונה של פתיחת המפלגה החדשה, בהודעה שפרסם הרשקופ ביום שישי הבהיר הוא כי הוא ממשיך בתכנית המקורית ופותח מפלגת תושבים שתפעל על פי המוטיבים הידועים של חסד לזולת ושירות לתושבים.
מבין שורות ההודעה ניכר אכזבתו של הרשקופ מקהילת חב”ד שאמר את דברו כלשונו, התגובות ברשת דיברו בצורה קצת יותר חריפה המדמה סכינים בגב וצרור אבנים לעסקני ציבור אך בהודעה שמר הרשקופ על ממלכתיות והודיע רשמית על כוונתו לרוץ ולהיבחר כנציג התושבים.
אם ננתח נכונה את המפה נגלה כי הסיכויים שלו לקבל מנדט או שניים די גבוהים, ראשית, כל מפלגה תרוץ בנפרד כך שאף אחד לא יכול לנכס לעצמו את כותרת האחדות – הכותרת שמאגדת תחתיה תושבים רבים האוהבים את השלום והאמת ואינם קשורים לשום קהילה, מה שמותיר את השטח לפרסומיו של מפלגת התושבים היחידה שאכן תיתן מענה לצרכיו ולבקשותיו של כל אחד ואחד.
נקודה נוספת הנותנת נופך לסגנון המפלגה היא העובדה שראשיה אינם מנויים בשום אופוזיציה לוחמת ולא בנו את בסיס הרעיון על השמצה כזו או אחרת. בבחירות הקודמות קיבלה מפלגת האופזיציה שני מנדטים אך זה קרה בעיקר בשל חוסר באלטרנטיבה אחרת וברצון של התושב לראות את הקול שלו משפיע על מבנה חברי העירייה, ולא נותן מקום 13 במפלגה הגדולה. הפעם המפה משוסעת ומפולגת ונדמה כי המשפט ‘כל קול קובע’ נכתב במיוחד למערכת בחירות זו.

האוהדים יתנו קולם
הרשקופ עצמו צבר במהלך השנים האחרונות אוהדים רבים מכל רחבי העיר, זאת בשל עזרתו הרבה בשלל תחומים. זוהי נקודה נוספת שתסייע ללא ספק בהבאת קולות התושבים אל המפלגה המייצגת נאמנה את אותם תושבים. כמו כן גם אותם אלו המכנים את עצמם מאוכזבי רובינשטיין עדיין ירשו לעצמם להצביע למפלגה כזו למרות שאינה מציעה אלטרנטיבה לראשות העיר, וזאת מפאת ידיעתם כי את הראשות יכבוש רובינשטיין גם אם ירצו וגם אם לא, והם ירגישו לא בנוח לתת את קולם לאנשים המשמיצים ומלבים שנאה מריבות ותככים ברחבי העיר.
כמו כן בקרב קהילת חב”ד עצמה ישנם כאלו שהודיעו שלמרות תוצאת הפריימריז הם יצביעו למפלגה של יעקי. אבירם מגור מנהל רשת הגנים של חב”ד אף כתב הודעה נלהבת בה הביע צער על כפיות הטובה של בני הקהילה והודיע חד משמעית שיעקי הוא הנציג שלו לבחירות הקרובות. כמוהו ישנם עוד רבים שאומרים זאת בשקט מחמת עינא בישא, אבל מאחורי הפרגוד יאמרו את דעתם בצורה נחרצת.
כך או כך, בחירות תשע”ט בביתר התחילו רשמית והם לא יהיו משעממות בכלל!

התגוששות עיתונאית
אנקדוטה מעניינת לסיום הוא הוויכוח המרתק בין הידידים המושבעים הלוא הם העיתונאים יוסי אליטוב ואריה ארליך. אליטוב שתומך בכל כוחו בהרשקופ נדהם לגלות כי מי שעומד מאחורי המלכת כהנא הוא לא אחר ממתפלל בית הכנסת באוהב ישראל, ידידו אריה ארליך. בהודעה שפרסם ארליך בקבוצת חב”ד כתב: “התפקיד של כולם להיות ממלכתיים, לכבד את הבחירה, לתת גב לנציג הנבחר ולא לאיים לשבור את הכלים. ריצה בשני ראשים תהיה אסון לקהילת חב”ד”. אליטוב לא אהב – בלשון המעטה – את ההשתלחות ברעיון של הקמת מפלגת התושבים והביע את מורת רוחו.

ל’השטעטל’ נודע כי השבת ביקר בבית הכנסת ראש העיר רובינשטיין יחד עם יעקי הרשקופ בבית הכנסת באוהב ישראל, בהתוועדות שנערכה לאחר התפילה השמיעו השניים את דבריהם אל בני הקהילה, באותו מעמד השמיע ארליך גם כן מפניניו ובין השלשה התפתח ויכוח דיי חריף לשמחת הצופים משני הצדדים.
מספר דקות לפני שהגיע ראש העיר למקום השטעטל פגש את ראש העיר ברחוב אדמו”רי ויזניץ לשאלה האם הגיע מגבעה A הגיב ראש העיר ‘שיראו שראש העיר בכושר’
והאמת והשלום אהבו.

ולאירועים נוספים שקרו השבוע, בקצרה הפעם.

חתונה עירונית
צד הכלה הרבש”ץ יעקב אמסלם, צד החתן בנצי שלם ממחלקת שפ”ע, נוכחים צמרת העירייה והעובדים המסורים.

במהלך סעודת החתונה נצפה עובד מחלקת ההנדסה אלי סיטרוק מלחשש עם ראש העיר רובינשטיין, באוירה של הבחירות ניתן אולי לשער כי הלה ביקש שריון למפלגה, אבל קשה לשער אם הוא נענה בחיוב או בשלילה, כך או כך השבוע סיטרוק חוסם את אלעזר המודעי מה שמוסיף המון כוח אלקטוראלי לביתרצ’יק.


ועידת עסקים
משרדי מפתח בביתר אירחו השבוע את דובר העירייה משה גלסנר, נציגי מעוף ירושלים והנהלת פורום העסקים, סביב שולחן אחד יחד עם מנהל מפתח ישראל מנדלבוים דנו הצדדים בתוכן ‘ועידת העסקים השניה’ שאמורה להתקיים בעיר בעוד כחודש. השטעטל שנכח בישיבה החשובה עדיין אינו מורשה לחשוף את התכניה המלאה אך הוא מצהיר כי יהיו הפתעות.


עד מאה ועשרים
מי שחגג השבוע יומולדת הוא חונא דייטש יקיר המדור, אנו מאחלים לו עד 120 שנה והמשך פעילות חסד עניפה בכל התחומים שבעולם. חברי השיעור היומי של הרב אייזנבאך התפנקו עם ארוחת בוקר לכבוד יום ההולדת ולאחר מכן יצא חונא לשפוך שיח בכותל ובמקומות הקדושים.


השבוע הספיק חונא גם להצטלם עם השחקן אביב אלוש ורב הלסבס מרדכי חסידים.

סלפי מהפכני
ואם כבר תמונות, יענקוש זילברמן הצטלם השבוע עם השף אסף גרניט, הסלפי נערך באמצע הצילומים במסעדת הקרטשמע בירושלים שם הגיע גרניט לבצע מהפכה במטבח במסגרת התכנית המוכרת ברשת 13.

ותמונה אחרונה לסיום, במעיין בת עין פגש הסטטוסער צבי לנגר את איש התקשורת צבי יחזקאלי מערוץ 10 שהפך לחסיד ברסלב נלהב. השניים הצטלמו על רקע המעיין ואף איחל שבת שלום לחברי הסטטוס. כמו כן העניק סיבוב פינוק בטרקטורון לבני המשפחה המורחבת של לנגר.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

4 תגובות

  1. יקי בחור טוב, שיהיה לו בהצלחה עם המפלגה, רק אם את המסיבות בליל שישי במרפסת שלו הוא יעשה קצת יותר שקטות ולא עד 3 בלילה, אני בטוח שיהיה לו יותר קולות…יקי יקירי – יש אנשים שיושנים אפילו בליל שישי…

  2. יקי כל הזמן אמר שיקים מפלגה עצמאית ואם חבד יתמכו בו עוד יוצר טוב
    אבל הם לא רצו אז הוא ימשיך בשלו
    ליקי חייבים המון
    אבל נקודה שרצה עכשיו בקבוצה של חבד
    כאילו כהנא איחד שורות ועשה ועד
    אבל יקי עשה את אוצו דבר פעם קודמת
    ומה קרה עם הוועד ההוא כולם עזבו כי חשבו שברגע שיש נציג יש כסף ושה ענו שצריך לעבוד קשה והבחירות עולות כסף הם נעלמו
    אז הרב המאחד כהנא תתחיל לראות מי החברים שלך היום ומי יהיה בעוד 4 שנים לצידך ומי ישלם לך על הריצה ומשכורת אוי על תחשוב על זה

    ואיך תשב עם ראש העיירה שהוא הודיע שממשיך את הדיונים. תביעה שלך ונדחה המשך הדיונים לאחרי הבחירות ימים יגידו

    בקיצור חבורה שאם תבנו הצלחתם ואם לא תבנו ב4 שנים אתם תהרסו כל חלקה טובה

  3. מה הסיכוי שאתם מעלים כתבה אחת לא מוטה?

    הרי יקי שעשה המון במהלך השנים קיבל אי אפםמון בגלל שהקהילה המורחבת לא ראתה כלום ממה שהוא עשה, נכון שהוא עשה המון למען הפרט אבל למען הכלל? הוא לא דרש רבע ממה שמגיע לקהילה.
    לו היה חושב על זה מראה היה רץ עצמאית עם נציג חבד ברשימה במקום גבוה אבל לא הסכים להתחייב על כך ובגלל זה הוא הוזז הצידה.

    על חב”ד להיות מאוחדים סביב הנציג שלו והועד שהוקם עכשיו יהיה מגדלור בעיר ויעבוד למען האינטרס הכלל ולא הפרטי של כל בעל מוסד כזה או אחר.

  4. יקי לא עשה מאומה ל למען הפרט לא למען הכלל
    הדבר היחיד שעשה זה להצטלם בשב על השלג ולגרוף כותרות מאירוע חד פעמי
    מאז הוא לא טרח לעשות מאומה.
    כל הכתבת שלכם מסריחות יחד אחד גדול.
    ואגב, זה מה שתראו ביום הבוחר.
    פתאום שימו לב שבניגוד ל’סקרים פתאום אף אחד לא מכיר את יקי…

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן