מאחורי הקלעים של הפריימריז בקהילת חב”ד בביתר • יעקב מיוחס בראיון מיוחד

IMG-20180608-WA0032
IMG-20180608-WA0032

קהילת חב”ד יורה את יריית הפתיחה של הליך הבחירות הראשון בעיר.

קהילת חבד המונה כ 700 משפחות נערכת למהלך הבחירות הראשון בעיר ביתר עלית והשמות שעל הפרק יכולים לתת השערה טובה למהלכי הקהילה בתוצאות השונות.

אמש (ה’) הסתיים זמן הגשת שמות המועמדים לפריימריז בקהילה, ובעוד שבועיים ביום חמישי ח’ תמוז הקהילה תצטרך לבחור את אחד משלושת המועמדים שייצגו אותה לקראת הבחירות המקומיות.

המתמודדים הם (לפי א-ב)
ר’ יעקי הרשקופ – חבר המועצה ונציג חב”ד המכהן כיום.
ר’ משה כהנא – עורך אתר חבד און ליין
ר’ שלמה שוחט – אברך יחסית צעיר וחדש בעיר, יחסית לשני המתמודדים האחרים.

דיון שהתקיים בנושא הפריימריז העלה שעל אף שהקהילה רגילה לפריימריז בהם יש רק מנצח אחד מהלכי רוח של גורמים ששוחחנו איתם בתוך קהילת חב”ד נראה שהפעם יבקשו בקהילה לתת משמעות גם למי שיבחר כמספר 2 מתוך מטרה להגדיל את כח הבחירה בבחירות לרשות המקומית

הסיבה העיקרית לדברים שסיכויי הבחירה כמקום ראשון בפריימריז די ידועים מראש כאשר לפי הנראה כעת ר’ יעקי הרשקופ ייבחר כנציג, כך שעיקר התחרות בתודעה הציבורית כעת היא כלפי מי יהיה מספר 2.

כדי להבין את המשמעות למהלך ביתר אונליין שוחח עם מי שהתמודד בפעם הקודמת מול יעקי הרשקופ וכיום מזוהה בעיר בתור מי שהוביל יחד עם הרשקופ לפעמים מאחרי הקלעים ולפעמים בגלוי את כל המהלכים השונים שעשה חבר המועצה ומשמש לו כיועץ ועוזר העסקן ר’ יעקב מיוחס.

מה קרה פתאום שההתמודדות בפריימריז הפעם נותנת סיכוי פוליטי גם למועמד השני שיזכה?

הסיבה היא מאד פשוטה, בכל הפעמים הקודמות תמיד התקיימנו בתוך מפלגת סיעה ששיתפה קהילות שונות והמיקום שניתן לנו היה של כניסת נציג אחד, ברוב הפעמים הנציג שנבחר המשיך את הפעולות השונות כפי כוחו ויכולתו לסייע לקהילת חב”ד בעיר, ומספר 2ה וריד את ההילוך והשאיר את השטח לנציג החדש שנבחר.

בבחירות האחרונות העליתי בפני מנהלי המוסדות ובפומבי התחייבות שבה הצהרתי שגם אם המהלך שלי להוביל בפריימריז ייכשל אני אהיה בתמונה ככל שמסגרת חיי הפרנסה האישיים שלי יאפשרו לי וככל שתצטרך עזרתי אני אהיה שם.

ר’ יעקי הרשקופ שניצח בבחירות הבין את חשיבות אחדות המהלכים בתוך הקהילה ולמיטב זכרוני זו הפעם הראשונה בה נוצר מצב בו שני המתמודדים בפריימריז סייעו אחד לשני לאורך שנים רבות (אנחנו מדברים על פרק זמן ארוך של סיוע הדדי)

כך שיצא הפעם שהקהילה שבחרה את הנציג הרוויחה פעולה משותפת משני הצדדים. לא ביקשתי להיות נציג שני בהסכם שנחתם עם ראש העיר… אלא פשוט התגייסתי וסייעתי בכל מה שהתבקשתי. לכן הטענה למקום שני שיקבל משמעות פוליטית מקומית רק עצם היותו מספר שני אינה מובנת לי באופן אישי.

מה השתנה לדעתך?

השינוי הגיע מאחר ויעקי הצהיר (ללא קשר להיותו נציג חב”ד ולאור תמיכה רבה שהוא זוכה מקהלים רבים בעיר) על הליכה והתארגנות במפלגה נפרדת שתייצג מלבד את קהילת חב”ד (במידה וייבחר בפריימריז) גם תושבים וקהילות נוספות מכל הזרמים השונים בעיר שירצו להצטרף למהלך.

ברגע שאתה מציע מפלגה חדשה ועם כוכב עולה כמו יעקי שיכול להוביל ליותר ממנדט אחד אז לפתע יש משמעות למקום שני ומקום שלישי וכו’ הרי אם היתה ההצעה כמו כל השנים לרוץ ברשימת ראש העיר לא היה כלל מקום לשאלה ולדיון.

האם לדעתך יש מקום שני לקהילת חב”ד במפלגה החדשה שתיפתח?

לדעתי המקום השני ובכלל כל מקום שבא אחרי המקום הראשון יש משמעות אך ורק אם יש תוספת של קולות שבאה יחד עם המקום ההוא.

אם קהילת חב”ד תבחר בפריימריז את יעקי הרשקופ כנציג חבד ובוודאי אם זה יהיה ברוב מוחץ אז הבא אחריו במפלגה החדשה (בין אם יהיה חסיד חב”ד ובין אם לא) יצטרך להוכיח שהוא יכול להשלים איזה משהו חסר ולהביא קולות מחוץ לחב”ד.

אם הקהילה תהיה חלוקה בדעותיה וניצחון של אחד על חברו יהיו במספרים בודדים אז הקהילה תצטרך לעשות חשבון בשיתוף שיחה עם כל הגורמים הרלוונטים

כדי לראות האם חיבור שני נציגים יכול לגרום לזה שהקהילה כולה תירתם ואז שייך לשקול את משמעותו של הנציג שייבחר שני בפריימריז ולראות האם יש משמעות של קולות נובפים שהוא יכול להביא.

האם יש משמעות מועדפת למישהו מהנציגים בעיניך?

ר’ יעקי הרשקופ הוא ידיד שלי וביחד פעלנו רבות בנושאים שונים גם ברמה הארצית וגם ברמה המקומית. את ר’ משה כהנא אני מכיר היטב כעורך אתר חדשות חב”ד ואף איתו יש לי קשרי ידידות. לגבי ר’ שלמה שוחט אני לא מכיר באופן אישי אך הוא מתואר על ידי חבריו כאדם עם יכולות ואיש ראוי להתמודדות. ומבחינתי כל מי שהוא חושב להתמודד ולקחת על עצמו את האתגר להוביל קהילה להישגים הוא אדם עם משמעות וראוי. כך שאני בטוח שכולם טובים וראויים.

אני בטוח שהקהילה תבחר את מי שייראה לה כמתאים לשמור על קהילת חב”ד כקהילה בעלת יכולת ליצור הישגים נוספים חדשים.

אני מדגיש את זה מאחר שלבצע טעות תחת כותרת נציג קהילה יש לזה משמעות אדירה כלפי התושבים שאתה מייצג ובמידה והבוחרים שלך הם לא מזוהים וברורים אז במצב כזה לעשות טעות פוליטית כזו או אחרת זה פחות מזיק.

אני רואה את זה בעשרות מקומות ברמה הארצית ויודע עד כמה צריכה ונדרשת הזהירות לפעול מול ראש עיר ועובדי המחלקות השונות ועד כמה נדרש מנציג קהילתי ונבחר ציבור לתמרן ולהירתם לסיוע.

וכעת לשאלה הצפויה למה אתה לא בין המועמדים בפריימריז הנוכחי?

התמודדות בפריימריז מבחינתי היא התמודדות על המקום הראשון כנציג הקהילה והאמת היא שכיום אחרי שנים בסיוע לכמה וכמה נציגים מקומיים ברמה הארצית יש לי את הניסיון להבין מה חשוב שיהיה למי שמייצג קהילה בוודאי כשמדובר על הנציג הראשי.

הדברים העיקרים שחשובים שיהיו לו זה

1. המון סייעתא דשמיא למוניטין ציבורי כאיש שיודע לסייע בנושאים אישיים או בנושאים כלליים. המוניטין הזה הוא דבר שהולך ונבנה עם הזמן ועם העזרה שהוא מקבל. ועם הקבלות דהוא מביא בזכות פעילותו.

2. זמן שיכול להיות פנוי והרבה כדי לפעול בוועדות העירייה השונות ולקבל בקשות מהקהל ופניות לסיוע וסיוע למוסדות חינוך גם אם זה אומר לצאת מחוץ לעיר ולשבת במשרד ממשלתי כל שהוא או לחילופין לשבת שעות בוועדות העירייה ולסייע ובנוסף ליצור חיבורים עם חברים נוספים במועצה ועוד המון המון אתגרים כאלו הדבר הזה מקבל תוספת חשיבות כשמדובר על נציג ראשי של קהילה וזה כלל חשוב מאד שלא מתאים לכל אחד.

3. יכולת להחזיק את עצמו כלכלית ללא לחץ כידוע לכולם חבר מועצה הוא מתנדב ולא מקבל שכר. יש משמעות אדירה לאדם שלא תפוס בטרדות הפרנסה של עצמו כשכיר המחייבות אותו לשעות עבודה או לא להיות נוכח כל הזמן בעיר.

ולשאלתך כיום אני עסוק בפעולות הנוגעות למפלגת האיחוד הלאומי ברמה המונציפאלית במספר מקומות התוכנית שלנו לאחר הבחירות היא להמשיך ולתת לנבחרים שייבחרו בכל הארץ תמיכה חזקה ובניית קשר והכנה למהלך הבחירות הארצי כך שהשנה הקרובה תהיה עבורי שנה עם המון מאמץ וכוחות נפש שיתפרסו ברמה כלל ארצית מה שמותיר זמן מועט להתעסקות כמייצג של הקהילה בוודאי כמקום ראשון.

בנוסף אני מבסס מוסד לנערים בכפר חב”ד מה שאומר שרוב הזמן אני מסתובב במרכז הארץ ולדעתי חשוב שנציג הקהילה יהיה אדם כזה שכל היום מסתובב בעיר כאיש עשיה והמון פעולות חשובות נעשו בקדנציה האחרונה שהתחילו תוך כדי סיבוב של יעקי הרשקופ בעיר בתוקף עבודתו כקבלן.

ובנוסף לזה אני ממשיך עם סיוע ליעקי הרשקופ כנציג הקהילה כאן כך שלדעתי די ביעקי כנציג קהילה ראשי או לחילופין במועמדים האחרים במידה והקהילה תבחר בהם כנציגים כך שאני לא רואה את עצמי כמי שיכול להוביל את הקהילה בראש הפריימריז ולכן לא אתמודד.

ולגבי מקום שני אז מבחינת השקפתי המקום השני צריך להינתן רק למי שיסייע למקום הראשון שייבחר להביא עוד קולות ועוד זרמים שונים למהלך על מנת לבסס את מעמד המפלגה החדשה.

אז לסיכום נראה מה יהיו תוצאות הקלפי ובמידה ויצטרכו את עזרתי תהיה מה שתהיה תמיד אשמח לעזור ולסייע לכל מהלך שהוא לחיזוק הקהילה של חב”ד ובכלל לתושבי העיר ולכן אין כל כך טעם בהתמודדות שלי כעת.

מה אתה יכול לומר לסיום?

לסיום אני יכול לומר שהתמודדות בפריימריז היא חלק חשוב מהחיים שלנו כקהילת חב”ד בעיר ביתר עלית חשוב מאד שיגיעו כל ראשי משפחות חב”ד שזכאיות לבחור נציג כפי שיפורסם על ידי מזכירות הפריימריז.

כמובן חשוב שלאחרי הבחירות תימשך השותפות הזו בין אם תהיה בחירה פוליטית למקום שני ובין אם לא מי שייבחר אני מקווה שישכיל להפוך את חמשת השנים הבאות לעוד יותר טובות ולהשיג עוד יותר הישגים עבור הכלל ועבור הפרט של הקהילה ושוב כאן המקום לומר למי שיבחר במידה וירצה את עזרתי אני כאן לסייע לו בכל מה שצריך.

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן