איך מרגיש ילד שלא יודע לקרוא?

מונולוג מטלטל שנכתב לרגל "שבוע הקריאה" במסגרת פרוייקט "אות לכל ילד" שהוכרז בביתר עילית על ידי מכון הקריאה ברנשטיין – יד אריה ואגף החינוך של עירית ביתר קורות חיים והתמודדותו של ילד שאינו יודע לקרוא
WhatsApp Image 2017-06-05 at 23.10.24 (2)
WhatsApp Image 2017-06-05 at 23.10.24 (2)

שמחה במשפחה, תינוק נחמד נולד. ההורים, הדודים ובני המשפחה שמחים מאוד. כולם מסביב עוקבים אחר כל תנועה וכל פעולה שלו. נקרא שמו בישראל יעקב.

יענקלה מתפתח יפה מאוד ב”ה, מתיישב, קם והולך ממש כמו בספר. כשמגיע הזמן מלווים אותו ההורים לגן, כמובן לא לפני שקנו לו את התיק היקר והמוצלח ביותר שקיים בשוק.

יענקלה הולך לגן, משחק ורץ, כמו כולם. ביום בהיר תולה המלמד דף גדול על לוח הכיתה ועליו מצוייר אות אלף גדולה. בשמחה רבה הוא מסביר לילדים את שם האות וצורתו, ומחלק להם צילום של האות בהזכירו הלוך ושוב: לתלות את הדף עם ה”אלף” ליד המיטה.

אחרי האלף מגיע הבית והגימל, המם והסמך, והנה כבר מגיעים ללמוד את הניקוד. ואז יענקלה מתחיל להתבלבל. משהו לא מסתדר לו, הוא לא זוכר את האותיות, הנקודות מבלבלות אותו וכשכולם שמחים ומשננים בשמחה את החומר, יענקלה מרגיש שאויב גדול וענן שחור משתלט עליו. בכל פעם שנפגש עם האותיות, הנקודות השווא נח והשווא נע הוא מרגיש כאילו מישהו ששונא אותו מאוד מוציא לו לשון ארוכה ומפחידה ואומר לו: אני לא רוצה להכיר אותך, לך ממני.

ההורים מתחילים להרגיש שלא בנוח, הם מבינים שמשהו לא בסדר אך הם לא יכולים להצביע על ענין חריג. יענקלה קם בבוקר ומתלונן על כאבי ראש ובטן, רגליים וידיים, אחרי בדיקות וריצות לרופא הילדים, הוא מאובחן כחולה במחלה ידועה שנקראת: דלקת קרום החשק. אין לו חשק ללכת לגן, למכינה ולכתה א’.

האבא, האמא, המלמד והמפקח מנסים לדובב אותו ולהבין מה קורה לו ליענקלה? למה הוא לא יכול לקרוא כמו כולם? הקריאה הוא דבר השווה לכל נפש ולמה זה לא נקלט אצלו?

ויענקלה, גם הוא חסר אונים, הוא מרגיש שטבעת חונקת אותו, מסביב כולם דואגים והוא ביחד איתם, הוא מאוד מאוד רוצה לקרוא כמו כולם, נפשו ממש יוצאת לקרוא בהתלהבות את הסידור, החומש והתהילים אבל הם לא חברים שלו. האותיות, הנקודות, המילים והמשפטים מפחידים אותו מאוד מאוד כמו שודד שעומד מולו וחרבו שלופה בידו.

באיזשהו שלב מתחילים הסובבים להסיח את דעתם מבעיית הקריאה של יענקלה, מה עוד שהמפקח והמלמד מרגיעים את ההורים שעוד מעט יענקלה יתבגר ויתגבר על הבעיה הקטנה הזאת, הוא ידביק את הפער ללא קושי ויהיה כמו כולם.

יענקלה גדל קצת ומבין שהוא סוחב איתו סוד כמוס, סוד אפל ונורא שרק הוא יודע אותו והוא לא מסכים לשתף את אף אחד, פשוט כי הוא מ-פ-ח-ד.

כל בוקר הוא מגיע בחשש כבד לחיידר. אחרי לילה טרופת חלומות. בחלומו הוא רואה שהמלמד בכיתה מבקש ממנו לקום ולקרוא פסוק בקול. הוא מתחיל לקרוא ומתבלבל והילדים צוחקים ממנו, מבזים אותו ומשפילים אותו. הוא קם מזיע כולו ולמזלו זה רק חלום ולא מציאות אבל הוא כבר לא מצליח להירדם. החלום הגרוע הזה חוזר ומגיע אליו כל כמה ימים, את הכר שלו כבר הרטיב בדמעות שליש וביקש והתחנן מבורא עולם שיעזור למצוא תרופה למכתו.

החיים של הילדים, הנערים והמתבגרים שסובלים מקשיי קריאה הם בלתי נסבלים והם מפחדים לשתף שום נברא בעולם מפחד ומבושה. ולנו ההורים והמחנכים אנחנו אומרים: אסור להזניח אותם ויפה שעה אחת קודם.

הסטטיסטיקה אומרת שכ 75% מהנושרים סובלים מקשיי קריאה ואין זה פלא אחרי שקראנו את השורות למעלה.

כשילד, נער או מתבגר אינו יכול להתחבר לספרים, לתורה ולתפילה הוא מחפש את תענוגות עולם הזה אשר מדרדרים אותו לתהום רבה ור”ל מאבד את כל היקר לו.

מנהלי סניף מכון הקריאה ברנשטיין יד אריה מספרים על תלמידים שמגיעים אליהם בכל גיל ובכל רמת קושי חלקם מיואשים ולאחר איבוד כל תקווה ויוצאים משם כאנשים אחרים שנולדו מחדש, אפשר לראות את האור על פניהם והאושר בכל ישותם.

מכון הקריאה ברנשטיין – יד אריה סניף ביתר בשיתוף ובעזרת אגף החינוך של עירית ביתר הכריז על שבוע הקריאה במסגרת פרוייקט “אות לכל ילד” לאפשר להורים, למפקחים ולמורים להביא למבדק מקצועי ילדים ונערים אשר מתקשים בקריאה במחיר מסובסד ובהשתתפות עצמית סמלית של 100 ₪ בלבד בתוספת מע”מ.

ומכאן יוצאת הקריאה לכל מי אשר רואה בביתו, במסגרת תפקידו עם תלמידים, ילדים עם קושי בקריאה שוטפת, אל תזניחו אותו, הבעיה לא תיפתר מאליו אלא ח”ו רק תחמיר.

לפרטים והזמנת מבדק מקצועי נא להתקשר לטלפון הארצי של המכון 02-5370728 (שלוחה 3).

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

9 תגובות

  1. הילד שלי לומד שם

    אין מילים

    המלמדים רבי יוחנן ורבי ישראל וכל הצוות הנפלא, אין עליכם

    הרבה הצלחה וסייעתא דשמיא

  2. אין על מכון ברנשטיין!

    יש לי ילד שהתחיל לפני תקופה קצרה במכון, והוא התחיל לעלות בסולם הקריאה במהירות ובמקצועיות אדירה!!!

    תודה לצוות הנפלא בביתר.

  3. הייתי אצלם באבחון השבוע זה ממש מקצועי

    שווה ללכת קיבלתי תוצאות ממש יפות ומקצועיות

    וכמו”כ התרשמתי מאוד מהמכון עלו והצליחו

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן