“עצמאותה הכלכלית של ביתר היא צורך הומניטארי בסיסי” | טור אורח

WhatsApp Image 2018-05-22 at 18.51.50
WhatsApp Image 2018-05-22 at 18.51.50

כל ביתרי אשר יצא לו אי פעם להמתין כמה דקות בשעות הבוקר בטרמפיאדה ביציאה מהעיר יודע לספור ולספר כי כמות האוטובוסים היוצאים מביתר לירושלים הינה מטורפת לפיי כל קנה מידה, רק בשעות שבין 7 ל-9 בבוקר יוצאים סדר גודל של 70 אוטובוסים (!), ואולי כאן המקום להכיר טובה לחברת קווים המנצחת על הפרוייקט הלוגיסטי המורכב הזה מדי יום ביומו.

יטען מי שיטען כי תושבי העיר ביתר אינם קופאים על שמריהם, ומייצרים לעצמם פתרונות יצירתיים לתעסוקה, עד כדי כך שעל פי נתוני משרד האוצר בשנים האחרונות שיעור התעסוקה של תושבי ביתר עילית הינו הגבוה מבין תושבי הערים החרדיות, בשורה התחתונה הוא אולי צודק, אבל על מנת למדוד תעסוקה ופריון של מקום יש לבחון דברים נוספים, לא מספיק לבדוק כמה עובדים יש במקום אלא גם לבדוק את רמת ההכנסה שלהם ותוחלת ההעסקה, שכן להשאר בבית זו לא בהכרח אופציה עבורם, לדוגמא, השכר הממוצע של אשה מביתר עילית עומד על 4024₪ לעומת השכר הממוצע במשק העומד כיום על 9800 ₪, פער שולי וזניח שאני בטוח שכך תושב ישמח להכניס לחשבון הבנק שלו.

מקרב תושבי ביתר (העובדים), רק 45% (!) החזיקו מעמד בעבודתם במשך שנה, כלומר רוב העובדים עובדים פחות משנה במקום עבודה אחד, ולפסים מעשיים, רוב תושבי העיר אינם זכאים לפיצויי פיטורין בזמן מעבר בין עבודות (מתחת לביתר במדד זה מככבות הערים הבאות: חורה, טובא – זנגריה, כסיפא, כפר מנדא, מסעדה, ועוד ערים חשובות שסליחה עם שכחתי לציין את שמם).

אז נכון, אנשים עובדים כי אין להם ברירה, אבל המשרות בשכר נמוך, כזה שאינו משקף את היכולות האמיתיות שלהם, ומשכך גם רצף ההעסקה שלהם בהתאם כי במשרות אלו לא תמיד יש משמעות לוותק התעסוקתי ולניסיון והידע שרכשו, לית ברירה.

החזון כי ביתר עילית יכולה לסמוך לחלוטין על תעסוקה ירושלמית אינו מוכיח את עצמו, בירושלים עצמה חסרים מקומות תעסוקה, ולך תסביר לבעל עסק ירושלמי מדוע עליו לבכר ולהעסיק ביתרית אשר חייבת לסיים לעבוד בשעה 14:15 בשביל לרוץ לרחוב שרי ישראל ולתפוס את האוטובוס שיצלח איתה בבטחה את פקקי המנהרות אל עבר היעד הנכסף של הוצאת הילד/ה ממוסד הלימודים בשעה 3:45.

לפני 5 שנים, מיד עם כניסתי לתפקיד מנהל מרכז מפתח בביתר, הציג בפניי ראש העיר הר”ר מאיר רובינשטיין את תוכנית היער האנגלי, אשר אין ספק כי היא היא הפתרון האמיתי לטווח ארוך אליו זקוקה ומייחלת עירנו, כבר אז ידענו כי לא מדובר על פתרון למחר בבוקר, אבל ראש העיר לקח את המשימה על עצמו על אף שבשעתו עוד לא היה ברור כי הוא זה אשר יחנוך בתקופת כהונתו את המקום.

הקריאה של ראש העיר ובה הדרישה הלגיטימית לסיוע ועזרה לפיתוח שגשוגה ועצמאותה הכללית של עירנו הינה ברורה ומשכך נתקבלה עד כה בקרב כל הגורמים, אבל כמו כל דבר טוב כנראה שצריך עוד דחיפה קטנה, ועל כן באה הדרישה הנחרצת תנו לנו לקבל בזכות ולא בחסד מקומות תעסוקה, זהו צורך הומניטארי בסיסי כמעט כמו העברת סחורות לעזה, אנשים מעוניינים לפרנס את עצמם בכבוד.

שמואל גוטליב הינו מנהל הדרכה ארצי וקשרי מעסיקים במפתח מטרה טובה ולשעבר מנהל מרכז מפתח בביתר

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

2 תגובות

  1. אין ספק כי אצמעותה הכלכלית של ביתר חשובה לאין ערוך, אם כי במקביל ניתן לתת את הדעת על מוטיבים וסופרלטיבים נוספים בד בבד עם שערוך ומינוף רוחבי. על קברניטי העיר לשים דגש רחב על היבטים אספקטיים מינוריים שישדרגו את התבנית הפנים סוציואקונומית, בהדרגה והערכה כנה ומחושבת. כל זאת עם הרבה סוכרזית.

  2. מי זה המגיב ההזוי הזה? מילה אחת לא קשורה יעני לשניה, מילים של ביתמרקחת, על מי הוא עושה דאווינים? שערוך, אנערף, סופרלטיבים, ?

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן