על בלעדיות ועוד – פרק ב’ בסדרה…

כרטיס ביקור דיקמן
כרטיס ביקור דיקמן

שיחת טלפון נזעמת:

–        אני מדבר עם דיקמן המתווך?

–        מודה בשני סעיפי האישום…

–        מדבר XX מתווך כאן בביתר… קראתי את מה שכתבת על הבלעדיות, ואני לא מאמין שכך כותב מתווך… עברתי על עשרות כתבות ומאמרים של מומחים וכולם מוכיחים שבלעדיות היא טובה למוכר!

–        מי כתב את אותן כתבות, ‘מוכרים’ או מתווכים?

–        מתווכים.

–        אהה. אני לעומת זאת נתקלתי כאן בביתר בעשרות (!) מקרים של ‘מוכרים’ שמקללים את הרגע שהם נכנסו לצרה הזו ונתנו בלעדיות למתווך. אז מה אתה אומר, להאמין למתווכים שהחליטו שזה טוב למוכרים, או למוכרים עצמם שצועקים מכאב שזה רע?

–        בכל קורס של נדל”ן, מלמדים שהכי כדאי לעבוד על בלעדיות, כל סוכנות נדל”ן מוכנה לשלם לסוכן שמביא בלעדיות, רק אתה הכי חכם שהחלטת שזה רע?

–        אנחנו עדיין סובבים סביב אותה תובנה: למתווכים הבלעדיות היא טובה, אפילו טובה מאד. הם גם מנסים ליצור מצג שווא שהדבר טוב למוכרים כשהמנטרה החוזרת על עצמה שוב ושוב היא  שכך “המתווך יעבוד טוב יותר”, כלומר, הלקוח יתן מרץ למתווך כדי שהוא יואיל בטובו לעשות את עבודתו… אז אני למשל, וזה לא קשור למידת החכמה שנחונתי בה, מוכן לעבוד במרץ עבור לקוחותי גם ללא בלעדיות. הם משלמים על השירות שהם מקבלים ומגיע להם שירות מלא. בכל אופן, תתפלא לשמוע שלמוכרים וגם לקונים, – הלקוחות שלך(!), הבלעדיות היא רעה מאד. זה אולי דומה לסוג של מונופול שכולם יודעים שהוא גרוע ללקוחות.

–        בכתבות שלך בעיתון אתה גורם נזק לכל הענף..

–        אני לא מתכוון להסתיר מידע מהלקוחות שלי או לרמות אותם, ולכן, בבחירה בין “לגרום נזק לענף המתווכים” נכבדים ככל שיהיו, לבין גרימת נזק ללקוחות שלי, אני מעדיף את האפשרות הראשונה…

בשלב זה השיחה נותקה בזעם. אני משער שהלה הכין לעצמו כוס קפה להירגע, ואני אנצל את הפסקת הקפה להסביר…

נתחיל בכמה עובדות:

  • מסירת דירה בבלעדיות מבטיחה למתווך את דמי התיווך על כל עסקה שתיעשה בקשר לנכס.
  • המתווך חייב לעשות סדרת פעולות לשיווק הדירה.
  • תקופת הבלעדיות מוגבלת בזמן.

מה קורה בפועל?

בשלב הראשון, המתווך להוט להכניס את הדירה לעבודה בבלעדיות אצלו, ולשם שכנוע המוכר הוא מבטיח דברים שלא יעלו בקנה אחד עם המציאות. כמו עדיפות בעבודה על הדירה (כאילו שאם המתווך יזהה אפשרות לעסקה שהיא לא בבלעדיות, הוא לא יתאמץ להרוויח שם את לחמו.. נו באמת..) משהו כמו ‘אם לא תתן לי בלעדיות, אני מעמיד אותך בפינה בעונש…’ כבר נתקלתי במקרים שהובטח למוכרים שהדירה בבלעדיות תימכר במחיר גבוה, ורק לאחר תקופה שהמתווך ‘העלה לרגל’ לדירה כמות ‘רוכשים’ (שיתכן מאד שהיו פיקטיביים) הוא הלחיץ את המוכר בטענות שוא, והביא לסגירת העסקה במחיר נמוך בהרבה מההבטחות.. לעיתים המתווך מוכן להוזיל בעמלת התיווך, אך אל דאגה, המוכר ישלם על זה – ובריבית דריבית, כי כשהמתווך מייצג רק את האינטרסים של הקונה המשלם – באופן הכי טבעי – המוכר משלם את המחיר ואכמ”ל…

בשבוע הבא: מה קורה בשלבים הבאים?

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

תגובה אחת

  1. להר’ דיקמן
    אני מעוניין למכור דירה בירושלים, והמתווך אומר לי שאם אני נותן לו בלעדיות הוא לא גובה ממני עמלה, אבל אם אני לא נותן לו בלעדיות הוא גובה ממני 1%, מה זה אומר, והאם כדאי לעבוד ככה {בלעדיות לשלושה חדשים}?
    תודה רבה
    אשמח להיענות בהקדם

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן