“עו”ד אחד לשני הצדדים” כן או לא? (ב)

-ביקור-e1484838701251-300x168
-ביקור-e1484838701251-300x168

מה אומר החוק? האם מותר בכלל לעו”ד לייצג שני צדדים בעסקה? ובכן, למרבה הפלא (או שלא…) התחום אפור. חלק מהמשפטנים מפרשנים את החוק בצורה חד משמעית לשלילה, חלק מפרשנים באופן חד משמעי לחיוב, וחלק נהנה מהפרשנויות השונות ומתאים אותן לפי הענין…

באחד המקרים בהם הועלתה תביעה בין שני צדדים לעסקה שהתבטלה, כילה השופט את זעמו בעו”ד המייצג, על כך שהסכים לייצג שני צדדים, ואף הפחית את דמי התביעה “כעונש” לכולם על עצם הסכמתם בייצוג אצל אותו עו”ד, למרות שאין כל חוק האוסר זאת. (לך תבין הגיון של שופטים…) במקרה אחר התייחס נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק לענין: “עורך הדין נדרש לפעול בנאמנות וזהירות גם כשהוא פועל בעבור שני הצדדים לעסקה, אשר במקרים רבים מחזיקים באינטרסים מנוגדים. כך, למשל, נפסק כי גם כאשר עורך דין מייצג את שני הצדדים לחוזה, עליו להכין חוזה אשר יבטיח את זכויותיהם של לקוחותיו על הצד המועיל ביותר. החובה המוטלת על עורך הדין לפי החוק לפעול לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות, מטילה על עורך הדין מעמסה קשה למדי שעה שהוא מתיימר לשרת שני לקוחות בעלי אינטרסים מנוגדים. אבל אין בהסכמתו לשרתם בעת ובעונה אחת כדי לפטור אותו מחובה אלמנטרית זו, ועליו לשאת בתוצאות המשמעתיות והאזרחיות הנובעות מהפרת החובה כלפי אחד מהם”.

[pojo-sidebar id=”129″]

העולה מהאמור הוא שאין כל חוק האוסר זאת. מה שמותיר לנו – האזרחים הפשוטים שלא מעוניינים ליפול בין כסאות השופטים – לנסות ולהסיק מסקנות בעצמנו.

אז הדרא קושיא לדוכתא.. האם כדאי ששני הצדדים לעסקה ייוצגו על ידי אותו עורך דין, או לא? כדי להבין את המנגנון, צריך לנתח מה רצון הצדדים – היינו הקונה והמוכר. בדרך כלל יש לשני הצדדים את אותו האינטרס: קידום העסקה ביניהם והוצאתה מהכח אל הפועל. שניהם תולים אפוא את יהבם במקצועיותו של עורך הדין ובידע בו הוא מצוייד, שינווט את העסקה מתחילתה עד סופה ביד אמן. איש מהם אינו מצוי בסכסוך משפטי עם רעהו, ואין לו כל עניין להתנגח ולהתנצח עם הצד השני – כל רצונו הוא לבצע עסקה שתעבור באופן חלק. כששני הצדדים מיוצגים אצל אותו עו”ד הוא הופך להיות שותף לאינטרס שלהם – ומקדם את העסקה באופן יעיל המסדיר את היחסים ביניהם. הוא מנסח הסכם מאוזן, אינו מעדיף צד אחד על משנהו והעסקה מתקדמת ברוגע ונחת. במקרים כאלה, יכניס עוה”ד בהסכם המכר סעיף הממנה בורר מוסכם על הצדדים למקרים בהם יתעוררו חילוקי דעות ו/או סכסוכים ביניהם בנוגע להסכם, מפני שהוא לא יוכל לייצג אי מי מהם בפני בית הדין.

באופן כזה גם מובטח לצדדים כי הטיפול בכל הבירוקרטיה הנלווית לעסקה כמו דיווח לרשות המיסים, טיפול ברישום וכו’ יתבצע ביעילות על ידי מייצג אחד, ולא יתחלק בין 2 מייצגים, דבר העלול להיתקע בדרך.

בשבוע הבא: היתרון בייצוג כל צד אצל עו”ד מטעמו (אם יש..)

[pojo-sidebar id=”129″]

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן