האטה במכירות משמעותה ירידת מחירים?

כרטיס ביקור דיקמן
כרטיס ביקור דיקמן

לפני שבועיים כתבתי שנדון בנשוא הכותרת. עזר הקב”ה ומלאכתי נעשתה בידי אחרים… להלן רשות הדיבור למנכ”ל אשדר מר ארנון פרידמן, שהתראיין לביזפורטל בנושא, בשינויי עריכה קלים:

אז מה אתה אומר על כיוון מחירי הדירות כעת?

“אני חי את השוק ולא רואה ירידות מחירים בכלל. אני רואה שקצב המכירה של הדירות היקרות יותר בירידה (לא המחיר). הקצב הוא איטי יותר כי הן יקרות מידי כעת לחלקים גדולים בציבור, כלומר כוח הקנייה של הציבור נשחק. לעומת זאת, קצב מכירה של הדירות הזולות יותר, נשאר פחות או יותר אותו הדבר. מעבר לזה, ישנה גם תופעה מדאיגה ששוב חוזרת כבר בפעם הרביעית. חלק מהציבור יושב על הגדר ומחכה. מספרים לו: ‘הנה היפוך מגמה, המחירים הולכים לרדת’. אז הציבור מחכה, ואותי זה מדאיג”.

מעבר לאינטרס שלך כמוכר דירות, למה זה מדאיג שאנשים לא קונים?

“כשאנשים לא קונים דירות בגלל ציפייה לירידת מחירים, הביקוש האמיתי לא יורד כתוצאה מכך, אלא נותר כבוש ויתפרץ בהמשך. ראינו את זה אחרי המחאה החברתית ואח”כ עם תכנית מע”מ 0. בכל פעם שהציבור מבחינה פסיכולוגית האמין שהולך להיות שינוי ועצר רכישת דירות, התפרץ הביקוש לאחר כמה חודשים מחדש, ועוד נוספו אליו הביקושים הטבעיים (גידול טבעי, נישואי זוגות). יש להבין, הביקוש הקשיח לא מחכה. האוכלוסייה כל הזמן גדלה, ישנו גידול של כ-180 אלף נפש בשנה. בחלוקה של ממוצע 3.5-4 נפשות לבית, יוצא ביקוש קשיח של בערך כ 40-50 אלף דירות בשנה. אם במהלך השנה, ישנה ירידה בקצב רכישת הדירות, ונניח שבמקום 40 אלף דירות שקונים בשנה, נרכשו בממוצע רק 30 אלף דירות, בסופו של דבר, 10 אלף איש שלא קנו יצטרפו ל-40 אלף של השנה הבאה. ככה נוצר מצב, שבשנה הבאה יהיה ביקוש של 50 אלף דירות. לכן, כשיש ירידה בהיקף המכירות, ואין ירידה אמתית בביקוש, מדובר פה בחדשות רעות ובביקושים כבושים.”

נחזור לתחזית –  מה יקרה פה בשנה שנתיים הקרובות?

“במושגים של הענף שלנו, לדעת מה יקרה בשנה שנתיים הקרובות, זה מאוד קל: מסתכלים אילו תכניות מאושרות היום, כאשר מה שלא מאושר היום – לא יבנה בשנתיים הקרובות. אין פה קוסמות. הדבר היחיד שיש זו פסיכולוגיה. לספר סיפורים ולהטעות בנתונים. אני אומר לך הפרסום האחרון של ירידה של 1.2% בסוף שנת 2016 זו הטיה במספרים. המחירים לא ירדו. המחיר הממוצע שניתן משקלול המכירות מראה ירידה. אבל אם יסתכלו בכל אזור ואזור ובכל סוג של דירה יראו שהמחיר לא ירד. אבל גורמים לאנשים לשבת על הגדר”.

אז מבחינת ‘אשדר’ אתה לא מודאג מההאטה הנוכחית בשוק הדיור?

“ההאטה הזו מדאיגה אותי כי היא אומרת שיש ביקושים כבושים שעתידים להתפרץ בהמשך. והתופעה הזו שבמקום שאנשים יקנו כשהם צריכים, הם מחכים ואז הקונים באים בגלים. זה לא טוב לנו, אנו מעדיפים קצב מכירות שיהיה זהה לאורך כל השנים ולכל תקופת הבנייה. אנחנו לא מעוניינים שיהיו לנו חודשים ‘מתים’, מה שנקרא, עם קצב מכירות נמוך, ואחרי זה חודשים אחרים עם קצב מכירות גבוה. זה לא משהו שמתאים לנו. אנו מעדיפים קצב אחיד ושהמחירים לא ימשיכו לעלות.”

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email

תגובות

פופולארי

רוצה לדווח לנו?

דילוג לתוכן